Følger i fotsporene til Adams Matkasse og Foodora

Jordbaer_Pakke_AG_01

FULLTID. Gjengen i Jordbærpakken må prioritere tid mellom forelesningene for å jobbe i bedriften. Ekstra utfordende er det når de må kommunisere med designansvarlig Sharon Christina Rørvik, som for tiden er på utveksling i Australia. Fra venstre: Solmund Paulsen Oland, Jeroshan Daniel Alexander, Emil Ernst Hammarström og Eline Aasen Hunnes. FOTO: ADRIAN GRINDBAKKEN

Hver måned drar de til posten med en haug esker. Inni ligger det de mener kvinner trenger for å overleve mensen.

Mens tjenester som Adams Matkasse og Godtlevert tjener seg rike på å levere mat på dør, har fem bergensstudenter laget en egen variant av de populære leveringstjenestene. Denne måneden sendte de ut 14 pakker, og håper å kunne nå ut til alle norske kvinner i framtiden.

«Jordbærpakken» er navnet den har fått av studentgründerne Sharon Christina Rørvik, Jeroshan Daniel Alexander, Solmund Paulsen Oland, Emil Ernst Hammarström og Eline Aasen Hunnes

I pakkene får man blant annet tamponger, bind, sjokolade og en liten overraskelse.

Folk gidder ikke å kjøpe middag lenger, men får det levert i stedet. Hvorfor ikke få sanitetsprodukter levert også?

Jeroshan Daniel Alexander, daglig leder i Jordbærpakken
Inspirert av Spotify

– Vi hadde lyst til å gi kvinner en bedre opplevelse av mensen, sier daglig leder Alexander.

Ideen til bedriften var det han og Paulsen Oland som fikk da de satt på bussen. Inspirert av populære abonnementstjenester som Spotify, tenkte de det ville være en god idé å sende nødvendige sanitetsprodukter på døren til kvinner én gang i måneden.

– Folk gidder ikke å kjøpe middag lenger, men får det levert i stedet. Hvorfor ikke få sanitetsprodukter levert også, sier Alexander.

Jordbaer_Pakke_AG_02

SJOKOLADE. I tillegg til de nødvendige santitetsproduktene, kan Eline Aasen Hunnes og resten av gjengen i Jordbærpakken friste med sjokolade, te, et kort og en overraskelse. FOTO: ADRIAN GRINDBAKKEN.

Hentet navn fra Sverige

Men de to skjønte fort at de ikke kunne mye om mensen, og trengte flere med på laget.

– De hadde behov for kvinnelig kompetanse, og jeg likte ideen. Mange synes kanskje det er flaut å kjøpe tamponger og bind, og da er det greit å få det rett i postkassen. Dessuten er det jo gøy å få pakker, sier Eline Aasen Hunnes.

Hun er produktansvarlig i bedriften. Det er hun som styrer hva som skal være i pakkene. Kundene velger hvilke sanitetsprodukter de vil ha, og kan i tillegg få te, sjokolade, et kort og en liten overraskelse.

– Sjokolade er jo typisk noe man får lyst på når man har mensen, sier Aasen Hunnes.

Navnet Jordbæruken kom de frem til etter å ha hørt det svenske uttrykket jordbæruken, et uttrykk for å beskrive menstruasjonsuken.

– Man tenker ofte på mensen som noe ekkelt, men vi synes at jordbæruken var en fin måte å beskrive det på, uten å være klissete eller kjedelig, sier Alexander.

Tabubelagt

Hvorfor har ingen startet en slik tjeneste før?

– Det kan kanskje ha med at det er et litt tabubelagt tema, men det er noe vi vil endre, sier Hammarström.

– Og så er det jo litt kulere å lage en mobilapp enn å starte en mensentjeneste, sier Paulsen Oland.

Kombinerer med studier

Samtidig som de fem gründerne møtes for å utvikle ideer, pakke esker og drive bedriften, er de også studenter.

– Det blir litt mye av og til. Også kommer jo eksamener oppå det hele, sier Hammarström.

Likevel mener de studietiden er en perfekt tid å starte egen bedrift på. Studenter pleier ofte å ha gode ideer, og i studietiden har man et stort mangfold av kreative mennesker rundt seg, mener Alexander.

– Ikke tenk at du må ha alt på plass før du starter en bedrift, det er bare å starte, er Paulsen Olands tips til studenter som brenner inne med en idé.