ISIS-taggingen er tilbake

Al-Qaida_ISIS_LRT_01

COLAKUNST: NEi, det er ikke reklame for Coca Cola med navn på – det er samfunnskritisk kunst som setter spørsmålstegn ved medienes troverdighet. FOTO: LENE RISHOLT THORBJØRNSEN.

Gatekunsten med ordene «ISIS» og «Al Quaida» ble fjernet fra Ulrikke Pihls hus. Nå har samme kunstverk dukket opp på et annet av universitetets bygg.

Rett over nyttår kunne forbipasserende ved Ulrikke Pihls hus ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet rapportere om underlig gatekunst på byggets yttervegg – to store Coca Cola og Pepsi-logoer, med bokstavene «ISIS» og «Al-Quaida». Kunstneren var anonym, men går under kunstnernavnet AFK.

Universitetet i Bergen (UiB) ble bedt om å fjerne kunsten, fordi barneskolen St. Pauls som ligger vis à vis Ulrikke Pihls hus (U. Pihl) opplevde at begrepene skapte frykt blant elevene.

– Noen av foreldrene sa at den (kunsten, red. andm.) skapte ubehag og uro, og en mor kom og sa at den skapte frykt, sa rektor ved St. Pauls, Ronny Michelsen, til Bergens Tidende.

Al-Qaida_ISIS_LRT_06

FÅR STÅ. Det lille barnet som erstattet ISIS- og Al Quaida- logoen, passer nok bedre for barna på St. Pauls barneskole som ligger vis à vis, tror eiendomsdirektør ved UiB, Even Berge. FOTO: LENE RISHOLT THORBJØRNSEN.

Ingen feiltag(g)else

Nå er gatekunsten tilbake. Denne gangen er logoene plassert på et midlertidig trebygg ved Christies gate 20, tvers overfor Universitetsmuseet.

– Denne gangen skal det få stå. Vi har hverken godkjent eller bestilt grafittien, men vi har alltid vært positive til gatekunst av forskjellige slag her på universitetet. Det var ingen feiltagelse at det ble fjernet første gangen, for vi mottok mange klager fra St. Pauls, men nå har det i stedet kommet opp en søt, liten grafitti av et barn, så det skal også få stå, sier Even Berge, eiendomsdirektør ved UiB.

Grafittien av barnet er en oppfølger til tidligere verk fra kunstneren, ifølge Petter Nore, tidligere leder for gatekunstkollektivet Bart, som sier han kjenner kunstneren bak verkene.

– Han hadde en liggende baby som lå under Smørsbroen. Den kom det mange reaksjoner på. Dette er en oppfølger. Disse kunstverkene har et felles budskap: Du må stille spørsmålstegn ved alt mainstream media forteller deg. Skal vi tro på det eller ikke? Derav teksten under barnet på U. Pihl – «Question everything». Ettersom det er en barneskole som ligger der, så er det naturlig at det er et barn som spør.

I en e-mail sier kunstneren selv at kunsten er en oppfordring til kritisk tenkning.

– Å tenke kritisk om verden rundt er det viktigste man kan gjøre i disse dager. Informasjons- og propagandakrigen er i full sving, og det er vårt ansvar som mennesker å kreve sannheten, sier han, og fortsetter:

– «Question everything but this statement» er en oppfølger til det kontroversielle «Enjoy the real thing» som ble fjernet fra U.Pihl. Det stiller spørsmålstegn ved markedsføringsteknikkene som brukes av terroristgruppene som støttes av USA og NATO.

I grenseland

Mange har vist stor interesse for kunstverkene, særlig for Al Quaida og ISIS-grafittien, ifølge eiendomsdirektør Berge.

– Det har allerede vært interessenter som vil overta den veggen. Det er entrepenøren som har satt opp de platene, så det blander ikke vi oss opp i, vi skal ikke gjøre butikk på dette. Men platene skal stå der de står i dag fram til slutten av måneden, sier han.

Al-Qaida_ISIS_LRT_04

IKKE PERMANENT. Den lille trebygningen som ligger omtrent midt på Høyden får ikke stå lenger enn til slutten av måneden – da forsvinner også den kontroversielle kunsten. FOTO: LENE RISHOLT THORBJØRNSEN.

– Dette er jo i grenseland mellom gatekunst, grafitti og tagging. Vi på Eiendomsavdelingen er bare noen enkle bygningsfolk som passer på husene våre, sier han, og legger til:

– For å sikre at dette gjøres på forsvarlig vis, samtidig som vi ikke ødelegger kunstverk, skal vi følge opp denne saken og være nøye med hva vi velger å fjerne av gatekunst. Ren tagging skal vi fortsette å fjerne som før – noen av byggene er laget av kostbar italiensk sandstein, og enkel tagging på dem fremstår som rent hærverk.