Nei foreleser, du er ikke kul nok til å leke Dr. House

Kjønnsfordeling_JHM_02

Arkivfoto: JARLE HOVDA MOE

Jeg har et budskap til uengasjerte forelesere: Ha respekt for arbeidet ditt. Studentene er, når alt kommer til alt, hele grunnen til at du har en jobb.

Tord L. BjørnevikTekst: Tord Lauvland Bjørnevik, Nestleder, internasjonalt- og læringsmiljøansvarlig i Studentparlamentet ved UiB.

Den siste tiden har jeg tenkt mye på TV-serien House. I serien følger vi en eksentrisk lege som i tillegg til å finne imponerende løsninger på avanserte medisinske spørsmål, også med den største smerte må ta pliktarbeid som allmennlege. Pasienter får en behandling som bærer preg av ignoranse, bastanthet og frekkhet – generelt en behandling som bærer preg av en lege som mener han er for viktig for sine arbeidsoppgaver. Dessverre er dette en holdning vi også finner på universitetene.

Dette semesteret kom jeg over et utsagn fra første forelesning i et fag: Foreleseren gikk hardt ut og sa «Jeg har ikke lyst til å stå her, jeg har ingen interesse av å undervise, men instituttet tvinger meg». Vi vet at dette utsagnet ikke er enestående.

Det har lenge vært fokus på at forskning må inn i undervisningen. Det er viktig, men vi må samtidig også anerkjenne at for studentene gir det lite mening om foreleseren selv har utført forskningen hun underviser i, hvis evnen og ønsket om å formidle den er fraværende.

Studenter har makt hvis de blir satt i en situasjon med uengasjerte forelesere og manglende læringsutbytte.

Jeg har et budskap til uengasjerte forelesere: Ha respekt for arbeidet ditt. Studentene er, når alt kommer til alt, hele grunnen til at du har en jobb. Og dessuten: du er dessverre ikke kul nok til å leke Dr. House. Forelesere som synes studenter er en pest og en plage bør revurdere sin posisjon i utdanningssektoren. Uten studentene blir universitetet lite annet enn en haug underfinansierte bygg tilfeldig plassert rundt i Bergen.

Studenter har makt hvis de blir satt i en situasjon med uengasjerte forelesere og manglende læringsutbytte. Når semesteret er over får vi som regel mulighet til å evaluere fagene vi har hatt. Da er det viktig at studentene tar ansvar: Vær streng med faget og foreleseren. Har foreleseren gitt blanke i å undervise? La det skinne gjennom i evalueringen.

Når det er sagt, må vi ikke glemme at universitetet også er fullt av forelesere som er den totale motparten til Dr. House. Hvert år deles Læringsmiljøprisen ut til miljøer eller enkeltpersoner som har lykkes i å legge forholdene spesielt godt til rette for læring. Har du opplevd en slik person? Et godt faglig miljø, en utmerket foreleser, eller rett og slett et fantastisk fag? Alle studenter har mulighet til å nominere til Læringsmiljøprisen. Hvis vi som studenter kritiserer de dårlige faglige miljøene, og belønner dem som gjør det bra, tar vi selv kontroll over hvilken formidlingskultur som finnes på universitetet.

Nominasjonsfristen til læringsmiljøprisen er 16. september.