Se! Studentene omfavner nettsatsingen!

Debatt_VNO_01

Illustrasjon: VETLE N. O'SHAUGHNESSY

UiBs nettkurs smadret tidligere rekorder allerede på første forsøk. Utdanningsinstitusjoner, hva venter dere på?

Både studenter og professorer har mast om digitalisering, nettsatsing og alternative undervisningsformer i lang tid. Dette har vært et stadig tilbakevendendetema i denne avisen, og den mest fremtredende kritikken mot universitetene og høgskolene er at de beveger seg i snegletempo mot undervisningsformer som ikke er fullstendig utdaterte. For mens eksamene i hvert fall gjør synlige fremskritt mot å bli digitaliserte (UiB har sågar et prisverdig mål om å gjøre alle eksamener digitale om to år), er alternative undervisningsformer noe forelesere i stor grad har måttet ta initativet til selv.

Jeg har kjempet for endringer i 35 år nå. Men dette er en kamp mot strømmen, og jeg ser ennå ikke at universitetsverdenen har forandret seg på dette punktet, sa professor i universitetspedagogikk, Arild Raaheim, da Studvest intervjuet han om temaet senest i september. Frustrasjonen deles blant annet av Norsk Studentorganisasjon (NSO). «Når vi vet at det finnes langt bedre alternativer, er det uforståelig at tradisjonelle forelesninger dominerer som læringsform», skrev Susann Strømsvåg og Tine Borg ved NSO i et leserinnlegg, også i september. Sammen med lederen Therese Eia Lerøen, har de etterlyst en undervisningsrevolusjon.

Om nettsatsningen til UiB kan kalles en revolusjon er tvilsomt, men den peker definitivt mot hva dagens studenter setter pris på, og er et flott eksempel på en strålende forelesningsrekke.

For i stedet for å ramse opp pensum foran en forsamling med trøtte studenter i en svett forelesningssal, ble forelesningen til Kerim Hestnes Nisancioglu filmet på Grønland av UiBs kommunikasjonsavdeling. Sammen med klimaforskere, redigerere og grafikere, leverte Nisancioglu en forelesningsrekke som hadde rundt 8000 registrerte studenter.

Dette er UiB sitt første nettkurs noensinne, og samtidig det mest populære kurset totalt. Ingen tidligere kurs har kommet i nærheten av antall registrerte studenter. Samtidig er det viktig å påpeke at denne forelesningsrekken så å si har alle elementer som studenter og akademisk ansatte har etterlyst i en årrekke.

Under nettkurset kan nemlig studenter diskutere med hverandre og med fagpersoner på nettsiden til kurset. To professorer, en postdoktor og tre stipendiater har jobbet tilnærmet fulltid med å følge opp 5600 faglige kommentarer og spørsmål som kom inn i løpet av de tre ukene kurset offisielt var tilgjengelig. En mer matnyttig ressursbruk fra universitetets side skal man lete lenge etter.

Kurset kombinerer bilder, video, lyd og grafikk – metoder som alle er vitenskapelig bevist at gjør det lettere å huske informasjon. Når kurset startes opp igjen vil man kunne kombinere nettkurset med kollokvier, presentasjoner og vanlige forelesninger. Og kurset vil også gi studiepoeng om man fullfører.

UiB satser på å utvikle én til to slike nettkurs i året. Vi forventer at erfaringene og kunnskapen fra å lage disse kursene vil gjøre det lettere å innføre mer varierte undervisningsformer i flere utdanningsløp, og at andre utdanningsintitusjoner tar den enorme populæriteteten som et krystallklart signal fra oss studenter.

Det er dette vi vil ha.