Vil erobre ølmarkedet i USA

ølkis_jk_01

AMBISIØS. Robert Fredriksen jobber for øyeblikket hjemmefra, med et småbarn krabbende rundt seg. Gründeren mener det er et stort marked for norsk øl i utlandet, og det markedet vil han utnytte. FOTO: JACOB KNAGENHJELM

I stedet for å følge den typiske karriereveien etter NHH-studiene, satser Robert Fredriksen på å bli Norges ledende øleksportør.

Først vil han ta USA. Så vil han ta resten av verden. Det står ikke på ambisjonene for tidligere NHH-student Robert Fredriksen. De fleste av hans medstudenter satset nok på en karriere hos de store næringslivsgigantene. Fredriksen startet heller sitt eget ølmerke.

– Jeg var nok ikke en typisk NHH-student, sier han.

Nå har en amerikansk distributør banket på døren hos den ambisiøse gründeren. Avtalen er ikke i boks, men går alt etter planen vil de ta med seg 75.000 flasker med øl fra Fredriksen for å selge det i USA.

– De kontaktet meg etter en Facebook-kampanje og tente på ideen. Da skjønte jeg at her er det muligheter, forteller Fredriksen.

Ølmerket tror jeg uten tvil kan slå an for eksempel i land der norsk laks er populært, som i Japan.

Robert Fredriksen, ølgründer og tidligere NHH-student.
Vil selge til norskamerikanere

Ideen til merket fikk han da han oppdaget et islandsk ølmerke som solgte godt i USA.

– Jeg lurte på hvorfor ikke norsk øl gjorde det bedre i utlandet. Siden kvaliteten på norsk øl er veldig bra, måtte det være fordi merkevarene ikke er gode nok, sier Fredriksen.

Han fikk da ideen om å starte et merke som skal appellere til norskamerikanere i USA. På lengre sikt mener han norsk øl har potensiale til å bli en eksportvare til resten av verden også.

– Ølmerket tror jeg uten tvil kan slå an for eksempel i land der norsk laks er populært, som i Japan, sier han.

NORSE_JK_03

NORSKAMERIKANERE. Norse Beer heter ølmerket. Det skal spille på det norske, og appellere til norskamerikanere som er nysgjerrige på sitt opphav. En amerikansk distributør er interessert i å teste mulighetene med å kjøpe 75.000 flasker av Fredriksen. FOTO: JACOB KNAGENHJELM.

Brygger ikke selv

Til tross for å ha startet sitt eget ølmerke har Fredriksen aldri rørt et ølbryggesett selv. Han trengte derfor hjelp av andre for lage et øl som kan selges til utlandet. Gjennom en annonse hos NAV, fikk gründeren respons fra over 100 hjemmebryggere som ville lage øloppskrifter til Fredriksens merke.

– Jeg har samarbeidet med noen ølbryggere, og til nå er to oppskrifter klare. Selve bryggingen vil skje på bryggerier som tilbyr å leie vekk kapasitet, forklarer Fredriksen.

Den unge ølgründeren ble ferdig med studiene på NHH i 2015. Han mener nordmenn generelt har litt negative holdninger mot det å starte egne bedrifter.

– I USA heier alle deg frem. Selv om bedriften du starter blir mislykket, kan andre lære av dine erfaringer.

– Negative holdninger i Norge

I Norge, derimot, mener Fredriksen man er for opptatt av å følge én bestemt karrierevei. Folk som ikke følger denne veien, blir møtt med motstand.

– Satser du på noe eget, men mislykkes, så tenker folk at du har kastet bort tiden. Men du har jo egentlig skaffet deg erfaring på lik linje med annet arbeid.

Disse holdningene tror han kan være utfordrende for unge gründere å møte. Likevel tror han studenter og unge har mye tilrettelagt for å starte egne bedrifter. Han trekker frem at studenter har en fleksibel hverdag, uten en familie å ta vare på og generelt lavere utgifter.

– Det kan være tøft når du møter motstand, men mitt tips er å tørre å satse. Selv om du ikke lykkes, så har du absolutt ikke feilet, sier Fredriksen.