NHH på søker-topp for fjerde år på rad

Flere og flere vil bli økonomer. NHHS-lederen mener ikke det blir for mange.

HANDELSHØYSKOLE: For fjerde år på rad vil flest kommende studenter studere ved NHH. FOTO: Andrea Olsen (arkiv)
Publisert Sist oppdatert

For fjerde år på rad er siviløkonomiprogrammet ved Norges Handelshøyskole (NHH) det mest populære studieprogrammet, som søkertallene fra Samordna opptak viser.

Det er NHH-rektor Øystein Thøgersen godt fornøyd med.

– Vi er naturlig nok svært fornøyde med at vi er et populært studieprogram. Det er fjerde året på rad. Man kan si to fine ting om dette, det er at man får dyktige og motiverte studenter og at studiet oppleves som oppdatert og relevant. 

Han tror at årsaken til at så mange søker seg til NHH er at de holder seg faglig oppdatert og integrerer dagsaktuelle temaer, i tillegg til NHH-studentenes karrieremuligheter. 

– Man ser blant annet i Kandidatundersøkelsen som kom ut forrige uke, at man er veldig sikker på å kunne få jobb etter endt utdanning. Valgmulighetene er også mange mellom små og store bedrifter, og offentlig og privat sektor. 

I konkurranse med andre utdanningsinstitusjoner som tilbyr økonomiutdanning i Norge peker han på flere grunner til at NHH skiller seg ut.  

NHH-REKTOR: Øystein Thøgersen er godt fornøyd med årets søkertall. FOTO: Beate Felde (arkiv)

– Vi bruker mye energi på å oppdatere oss faglig. I tillegg scorer vi høyt i konkurranse med andre handelshøyskoler i verden og vi kommer oss godt ut av spørsmålet om jobbsikkerhet, og legger til:

– En annen ting er at vi har et bredt utvalg av utvekslingsmuligheter hvor man kan reise hvor som helst. Jeg bruker å si at det eneste unntaket er Afghanistan, Nord-Korea og nå også Russland. 

Offensiv tilnærming                                                                                  

Mens NHH topper listen over populære studier for fjerde året på rad, har enkelte andre utdanninger falt i popularitet, deriblant lærerutdanningen. Thøgersens tips til utdanningene som har mistet popularitet er å ha en mer offensiv tilnærming.  

– Noen studier bør bruke mer positiv energi på omtale av studiene, og ikke problematisere ting i hjel. Men jeg  skal være forsiktig med å si noe mer, man har jo selv kjennskap til hvor skoen trykker. 

Sikter du til lærerutdanningen? 

– Ja, jeg har selv vært vanlig professor før jeg ble rektor, og det er mye likt. Å få frem hvor gøy, givende og viktig læreryrket er, er noe man burde gjøre mer av. Det er også noen utfordringer ved læreryrket, men det har alle yrker.

Tror ikke at det blir for mange økonomer 

Dinogen Uruthiran er leder for Kjernestyret i NHHS, studentforeningen ved NHH. Han skriver i en e-post til Studvest at det er flere grunner til at institusjonen nok en gang har flest søkere.

– Siviløkonomstudiet ved NHH er en god og relevant utdanning. Kandidatundersøkelsen som nylig ble publisert viser at to år etter endt studium, har opp mot 100 prosent fast ansettelse og relevant jobb.

Årets søkertall til høyere utdanning viser en økning i søkere til økonomiutdanninger.

– Disse utdanningene åpner opp mange dører og arbeidsmulighetene etter endt utdanning er mange. Det er en veldig anvendelig utdanning og jeg tror den fleksibiliteten og allsidigheten som man får ved denne utdanningen gjør at det er veldig attraktivt for mange, mener Uruthiran.

KOMMENDE SIVILØKONOM: Dinogen Uruthiran, leder for Kjernestyret ved NHHS, avbildet da valgseieren i Kjernestyret var et faktum. FOTO: Liv Mari Lia (arkiv)

Kan det bli for mange økonomer i Norge?

– Som nevnt så er mulighetene etter endt økonomiutdanning mange. Jeg tror ikke at det blir for mange økonomer, fordi økonomer trengs i de fleste bransjer – på et eller annet vis. Tallene, eksempelvis fra kandidatundersøkelsen, viser at NHH-studenter fortsatt er attraktive arbeidstakere, skriver Uruthiran og konkluderer:

– Jeg tror ikke det blir for mange økonomer, men jeg er heller mer spent på hvordan fagområdet utvikler seg over tid for å tilpasse seg behovene til arbeidsmarkedet, skriver NHHS-lederen.

Powered by Labrador CMS