Kultur

Hvilken er din favoritt Pixar film? Bill Wise har sannsynligvis vært med å lage den

«Toy Story», «The Incredibles», og «Ratatouille» er alle filmer som vekker en spesiell følelse. De er bare et fåtall av Pixar-filmene Bill Wise har vært med å lage. Og henger alle filmene egentlig sammen?

HEART: Ifølge Bill Wise må man lage filmer med det han så amerikansk kaller heart.
HEART: Ifølge Bill Wise må man lage filmer med det han så amerikansk kaller heart.
Publisert Sist oppdatert

Sola skinner gjennom vinduene på Media City Bergen. Inn og ut av dørene strømmer det travle folk og foran oss sitter en travel mann. Amerikaneren Bill Wise, eller William som han også heter,  er på besøk fra Pixar Studios for å bidra til undervisning og holde foredraget The Pixar Way. I den stramme dagsplanen har Studvest fått litt tid av mannens lunsj til litt pixarprat. 

 – Er det Bill eller Wiliam? 

Disse amerikanske kallenavn-reglene er ikke så lette å forstå seg på. 

–  Hahah! Vel, William er navnet foreldrene mine ga meg og dermed blir Bill kallenavnet mitt, svarer Wise. 

Forstå det den som kan.

Fra bacholor i oljemaling til visual effect supervisor i Pixar

Hvordan endte du opp hos Pixar?

– Det er en lang historie. Hvis noen hadde fortalt meg at jeg ville ende opp med å jobbe der jeg er nå, ville jeg nok ikke ha trodd på det.  

Wise har nemlig en bachelor i fine arts fra Universitet i Indiana, der han spesialiserte seg i oljemaling. Tilfeldighetene ville det slik at han ble ansatt i den amerikanske marinen for å tegne instruksjonsmanualer på datamaskiner i 1987. 

Han heter altså Bill. FOTO: Alva Christinsdatter MItchell
Han heter altså Bill. FOTO: Alva Christinsdatter MItchell

– De trengte en kunstner, så jeg måtte lære meg å arbeide på datamaskiner. Deretter oppdaget jeg Pixar gjennom bransjelitteratur. Det visuelle arbeidet deres var så fotorealistisk! Overlegent til det jeg drev med på den tiden. Jeg ble veldig nysgjerrig! 

Da Wise senere fikk muligheten til å være med på Pixars storsatsning «Toy Story», takket han ikke nei. Etter dette begynte Pixar-ballen å rulle, og siden har han arbeidet seg oppover i rekkene. Han er nå visual effect supervisor i Pixar.  

– Da er man ansvarlig for den tekniske produksjonen av filmen. Så snart historien blir godkjent, ansetter de meg for å undersøke hva slags verktøy som trengs, slik at jeg kan starte med å bygge laget som vil gjøre det tekniske arbeidet under produksjonen. 

Det var fullt til randen under foredraget. Arrangørene måtte hente både ekstra stoler og flytte sofaer for at alle skulle få sitteplass. FOTO: Mads Haram Halvorsen
Det var fullt til randen under foredraget. Arrangørene måtte hente både ekstra stoler og flytte sofaer for at alle skulle få sitteplass. FOTO: Mads Haram Halvorsen
  • Toy Story (1995)
  • A Bug’s life (1998)
  • Monster, Inc (2001)
  • The Incredibles (2004)
  • Ratatouille (2007)
  • WALL·E (2008)
  • Brave (2012)
  • Inside Out (2015)
  • Finding Dory (2016)
  • The Incredibles II (2018)
Konspirasjonsteori og easter-eggs

De som har et øye for detaljer og konspirasjoner vet at Pixar etterlater seg spor og hint i sine filmer, såkalte easter eggs. Det er alltid noen faste, som kommer i hver film, blant annet pizza-planet bilen, fra Toy Story, en badeball og nummeret A113.

Ettersom Wise jobber med å lage visuelle effekter er det på sin plass å grave litt i hvem som styrer easter egg-showet. 

– Vel, jeg sier ikke, «finn et sted å sette pizza-planet bilen». Det er heller slik at animatørene setter dem inn mot slutten av produksjonen for moro skyld. 

Ute på det store internett setter hint og easter-eggs griller i hodet på den mest ihuga fansen. Fanteorien «The Pixar Theory» er sannsynligvis et resultat av det øvrige. 

The Pixar Way. Startet av bl.a Steve Jobs på 80-tallet skulle Pixar bli en av de mest profilerte animansjonstudioet i vår tidsalder . FOTO: Mads Haram Halvorsen
The Pixar Way. Startet av bl.a Steve Jobs på 80-tallet skulle Pixar bli en av de mest profilerte animansjonstudioet i vår tidsalder . FOTO: Mads Haram Halvorsen

Det er en relativt komplisert teori som konsentrerer seg om det følgende: Heksen i «Brave» (2012) er egentlig en tidsreisende Boo fra «Monster Inc» (2001) og skaperen av hele universet. Alle Pixar-filmer har dermed overlappende, samt kryssende handlinger. 

Til tross for entusiasme når teorien presenteres, avkrefter Wise teorien raskt og nådeløst. 

–  Ja! Jeg har hørt om dette, men du har sikkert skjønt at det ikke stemmer… Ikke en smule. Disse menneskene bør begynne å lage filmer! 

Det er akkurat det en konspiratør ville ha sagt, tenker Studvest utsendte, men lar den kritiske journalisten slippe tak. Det er tross alt mannens lunsjpause. 

Istedenfor retter samtalen seg mot det mer produksjonstekniske. 

The Pixar Way

Du har jo vært i Pixar en god stund. Er det noen kriterier en Pixar-film må inneholde? Ettersom alle filmene bygger på relativt like familievennlige moralske verdier? 

– Det er ingen fast liste. Jeg tror det du refererer til egentlig bare er hvem vi er. Vi vil at filmene skal ha «heart». Men hva betyr det? Vel, «heart» betyr mange ting, noen ganger kjærlighet, noen ganger sorg , lengsel, aspirasjon. Så listen du snakker om er vel slik: lag en god film med «heart», svarer amerikaneren på en meget amerikansk måte. 

– Hvilken film var din favoritt å arbeide på? 

«Make good movies with heart.» FOTO: Alva Christinsdatter MItchell
«Make good movies with heart.» FOTO: Alva Christinsdatter MItchell

– Det er et vanskelig spørsmål. Det er det ferdige produktet som verden ser, og så er den profesjonelle reisen til en selv og laget. Den mest tilfredsstillende profesjonelle opplevelsen fikk jeg via den første og andre «The Incredibles». Men det mest tilfredsstillende ferdigstilte produktet må være «Inside Out».

Vi skilles med et håndtrykk og takker for praten. Senere på dagen sitter studvestjournalisten foran TV-en og ser nettopp «De Utrolige». 

Les mer kultur!

– Jeg føler ikke at jeg får svar på det jeg ønsker å få svar på

– Satser alt på butikken sin, skatter vekk overskuddet

– Jeg gikk fem dager på Hardangervidda uten å se noen andre enn meg selv

Powered by Labrador CMS