Kaos dropper studentsatsningen

Kaos_JH_25

BAKGÅRDSGRILLING. Kaos lokker nå med gratis mat til alle studenter i bakgården på fredager. FOTO: JASMIN HOHMANN

For få år siden solgte utestedet Kaos øl til 29 kroner. Nå avvikler de satsingen mot studenter kjent som Very Important Students.

I 2012 startet utestedet Kaos en satsning mot studenter, der prisene gikk helt ned i 29 kroner for 0,33 liter øl. I flere år lå ølprisen på dette nivået i ukedagene og i helgene før klokken 23.00. Siden det har Kaos også vært en del av samarbeidet Very Important Students (VIS), der studenter fikk prisfordeler på flere utesteder dersom de meldte seg inn. Nå er konseptet avviklet, og ølen koster det samme – 49 kroner – for både studenter og andre.

Før VIS ble innført som konsept kostet altså 0,33 liter øl 20 kroner mindre enn 0,4 liter koster i dag. Dette forklarer Morten Hansen, daglig leder i Bergen Servering, firmaet som eier Kaos og flere andre utesteder i Bergen, med at de solgte 0,33 liter Hansa Premium tidligere, da ølen kostet 29 kroner.

– I tillegg utgjør avgiftene på alkohol og konsumprisindeksen (indeks som viser utviklingen i priser for varer og tjenester etterspurt av private husholdninger, journ. anm.) cirka fem kroner prisstigning siden den gang, sier Hansen, og legger til:

– Så i realiteten har ikke prisene forandret seg.

– Men dersom man regner med prisen for øl per centiliter og fem kroner i alkoholavgifter og konsumprisindeks, skulle vel ølen kostet 39 kroner dersom det ikke har skjedd noen prisøkning, og ikke 49 som den gjør nå?

Dette spørsmålet ønsker ikke Hansen å svare på, men viser til andre tilbud Kaos har.

– Nå åpner snart bakgården vår, og hver fredag blir det grilling i bakgården. Da er det gratis mat til alle studenter, sier han. 

Når det gjelder avviklingen av VIS, forklarer Hansen at blant annet databasen og meldingssystemet de brukte var veldig kostbart.

– Vi har kommet frem til at å bruke VIS er en dyr og lite effektiv måte å nå ut til studenter på, og vil i fremtiden markedsføre oss gjennom andre kanaler. Men vi er fortsatt et av de billigste studentstedene, sier Hansen.

Reklamerer fortsatt for VIS

Student Marit Lundberg synes Kaos er et koselig utested, men var der oftere tidligere.

– Jeg synes det var litt mer rettet mot studenter før.

– Var du klar over at de har avviklet VIS?

– Nei, det visste jeg ikke.

På nettsidene til Kaos reklameres det fremdeles for VIS.

– Det trodde jeg vi hadde fjernet fra nettsidene. Det er to uker siden vi avviklet tilbudet, så det skal vekk så snart som mulig, sier Hansen til det.