Studenten Fabian Johannessen har laget en nettside for å unngå at andre skal gå på samme smell som han.

UROVEKKENDE. Lederen for revju mener at utleiere lager sine egne regler.


Annonse

Hvert år står mange tusen studenter i kø for å leie bolig for første gang. Leiligheter og leieforhold som ved første øyekast virker bra, kan senere komme med ubehagelige overraskelser.

NHH-studenten Fabian Johannessen har selv opplevd uheldige leieforhold. Da han flyttet til Bergen hadde han funnet en leilighet han synes virket bra, men som over tid viste seg å ha mugg.

Som et svar på dette, startet han en side, kalt revju.no, hvor leietakere kan skrive en anmeldelse av leiligheten de bor eller bodde i, og gi den en anmeldelse.

– Målet er å være en aktør som kan jevne ut makten utleiere har ovenfor unge leietakere, forteller Johannessen.

Sprengt kapasitet
RÅTTEN. Bilde av vinduskarmene i en leilighet hos Bergensgruppen. Foto: Skjermdump

Han opplever at mange av de store utleieselskapene eier mange leiligheter og leier ut så mange rom som de kan, og mener konsekvensen blir at de ikke har kapasitet til å overholde kontraktene sine.

– Spesielt i Bergen er Bergensgruppen en gjenganger, men en mer overraskende og skuffende utleier er Sammen, sier Johanssen.

Både Sammen og Bergensgruppen sine leiligheter har blitt anmeldt på nettsiden, og de som er misfornøyd har ikke holdt tilbake i anmeldelsene:

En tidligere leieboer hos Sammen skriver: «Det som var veldig dårlig med selve leiligheten var at det var veldig mye fukt». Leietakeren forteller at dette resulterte i det personen beskriver som en svartsopp i veggen og lekkasje. Leietakeren beskriver også å våkne opp med hodepine, og spekulerer i at det kan ha kommet av soppen og fukten.

Sammen påpeker at det ikke var svartsopp, men heksesot i hybelen som det ble skrevet anmeldelse om. Heksesot er ikke farlig. 

Videre i anmeldelsen forteller leietakeren hos Sammen at de måtte flytte ut av hybelen innen to uker: «Jeg fikk ikke redusert husleie for den perioden jeg ikke kunne oppholde meg i hybelen, selv om jeg spurte om det».

Også Bergensgruppen har fått gjennomgå. Her forteller en tidligere leieboer om ekstreme muggforhold og at sier at flere fikk allergiske reaksjoner på grunn av mugg.

En annen leieboer beskriver en manglene dialog med utleier: «Bergensgruppen var umulig å få tak i på e-post når det gjaldt tilbakebetaling av depositum eller når noe ikke funket i leiligheten, står der i anmeldelsen».

MUGG. Bildebevis av forholdene i en leilighet hos Bergensgruppen. Foto: Skjermdump.
Dette svarer utleieren

Studvest har vært i kontakt med både Bergensgruppen og Sammen.

Sammen svarer at de ikke ønsker å fremstå slik det kom frem i anmeldelsen og forteller at de i de siste årene har fått nye rutiner på plass når det gjelder henvisninger og utbedring av innmeldte feil. Responstiden har derfor gått ned.

Angående lekkasjen er det noe de tar på alvor, men sier at det i noen tilfeller kan være vanskelig å finne ut av årsak og hvor lekkasjen kommer fra. Videre skriver de at de alltid setter pris på tilbakemeldinger.

Bergensgruppen ønsket ikke å kommentere anmeldelsene, men legger til at som et selskap ønsker de å kontinuerlig forbedre seg. De innrømmer at de ikke alltid lever opp til sine egne mål og fortsetter:

– Vi forvalter cirka 500 leieforhold, og nesten 350 av de er nye hvert år. Over de siste fem årene har da flere tusen studenter bodd hos oss. Det sier da seg selv at enkelte gjerne vil ha noe negativt å si om oss eller boligen de har leid, sier Bergensgruppen.

Hva har leietakere krav på?

Det kan være vanskelig å vite hva man som leietaker har krav på. Jussformidlingen anbefaler alle som er i tvil rundt sine rettigheter og plikter i leieavtalene å kontakte dem.

De sier at generelt sett plikter utleier alltid å rette opp forekommende mangler. Dersom dette ikke skjer kan leietaker kreve prisavslag, erstatning eller heve leieavtale avhengig av hvor stor mangelen er, ifølge Jussformidlingen.

Kommentarer

kommentarer