Skulle selge pensumbøker, så gikk det galt

UiB-studenten skulle bare selge pensumbøkene sine på Facebook. Dagen etter forsøkte svindlerne å tømme kontoen hennes for 43.000 kroner.

PENSUMSALG: Nettsiden studenten prøvde å selge bøkene på utga seg for å være budleverandøren Helthjem.
PENSUMSALG: Nettsiden studenten prøvde å selge bøkene på utga seg for å være budleverandøren Helthjem.
Publisert Sist oppdatert

Hva skal man gjøre dersom man mistenker å ha blitt utsatt for svindel?

  • Får du en dårlig følelse når du skal kjøpe eller selge noe på nett, så handle et annet sted. Ofte har magefølelsen rett. 
  • Ta kontakt med banken så raskt som mulig. Jo fortere, jo bedre.  
  • Dersom du har blitt utsatt for en straffbar handling, kan du anmelde saken til politiet. 
  • Dersom du mistenker at du har blitt utsatt for svindel, kan du gå inn på Id-juristen.no for veiledning.

Kilde: Forbrukerrådet

– Jeg følte meg skikkelig dum, sier studenten, som Studvest har gitt navnet «Silje»

Hun ønsker ikke å stå frem med fullt navn, men Studvest kjenner hennes identitet. 

I slutten av august legger hun bøkene sine ut for salg i Facebook-gruppen «Pensum på MatNat UiB». Her kjøper og selger realfagsstudenter pensumlitteratur. 

Dagen etter at annonsen blir lagt ut i gruppen, tar en Facebook-bruker med et kvinnelig navn kontakt. Hun er interessert i å kjøpe bøkene. 

–Jeg gikk bare kjapt innom profilen hennes, og så en jente ikledd bunad. Det fremsto veldig troverdig, så jeg tenkte ikke noe mer over det. 

«Silje» forteller at svindleren ønsker å bestille bøkene gjennom leveringstjenesten Helthjem. 

Hun får tilsendt en lenke, klikker inn på den, og skriver inn navn, adresse, og personnummer. 30 sekunder etter får hun melding fra banken: Bank-IDen hennes er sperret. 

INTERNETT: Thomas Iversen i Forbrukerrådet forklarer at det er vanlig at svindlere utgir seg for å benytte kjente merkevarer som Helthjem. FOTO: Aurora Aga Åsheim
INTERNETT: Thomas Iversen i Forbrukerrådet forklarer at det er vanlig at svindlere utgir seg for å benytte kjente merkevarer som Helthjem. FOTO: Aurora Aga Åsheim

– Da forstod jeg at noe var galt. 

Ikke den eneste 

Den samme svindleren har vært på ferde ved flere anledninger.

Sondre Kvivik (24), akvamedisin-student ved UiB, skal også selge pensumbøker i Facebook-gruppen da svindleren tar kontakt. 

– Hun spurte om bøkene fremdeles var til salgs, men det var de ikke, så jeg svarte “nei”. 

Facebook-profilen svarer likevel – i noe som fremstår som en automatisert melding – «Flott! Jeg ønsker å bestille gjennom Helthjem budtjeneste.»

– Da lyste det noen varsellamper, forteller Kvivik.

Da han senere forsøker å selge noen andre pensumbøker, tar svindleren igjen kontakt etter kun få sekunder, og med akkurat samme melding. 

– Da skjønte jeg at det åpenbart var svindel. 

Kvivik bestemmer seg for å legge ut bilde av meldingene i gruppen for å advare resten av sine medstudenter mot svindelen. 

Tror du dette er noe som andre studenter kan bli lurt av? 

– De sender ut meldingene, så det er jo et tegn på at det åpenbart funker. Hvis jeg ikke hadde lagt ut innlegget, kan det hende at det er flere som hadde blitt svindlet, svarer Kvivik. 

Jeg svarte bare «ha ha ha»

Også Åse Meling Underhaug (25) er utsatt for samme svindler. Hun skal gi vekk pensumbøker da også hun blir kontaktet. 

GJENNOMSKUET: Åse Meling Underhaug skjønte fort at det var fare på ferde da hun ble kontaktet. FOTO: Privat
GJENNOMSKUET: Åse Meling Underhaug skjønte fort at det var fare på ferde da hun ble kontaktet. FOTO: Privat

– Hun spurte om totalpris på bøkene, men bøkene jeg ga vekk var gratis, så jeg skjønte med en gang at det var «scam».

Underhaug har allerede sett innlegget til Kvivik om at det foregår svindel i Facebook-gruppen. Det tror hun er en av grunnene til at hun raskt skjønner at noe ikke stemmer. 

– Jeg svarte bare «ha ha ha». Meldingen har blitt sett, men ikke besvart, sier Underhaug.

Underhaug har tidligere fullført en master i biodiversitet, evolusjon og økologi ved Universitetet i Bergen. Hun legger også til at hun tror dette er noe studenter har godt av å lære mer om. 

– Falske e-poster og phishing på arbeidsplassen kan føre til at bedriften mister penger, eller at informasjon blir holdt hostage. Det tror jeg er noe studenter burde lære seg. 

Ble reddet av banken 

Phishing betegnes, ifølge datatilsynet.no, som en form for sosial manipulering hvor en angriper forsøker å lure noen til å utføre en handling, for eksempel åpne et e-postvedlegg, klikke på en lenke eller betale en falsk regning. 

Det er nettopp phishing «Silje» har blitt utsatt for.

Hun forteller at det i første omgang kun blir trukket rundt 1500 kroner fra kortet. Studvest har sett kontoutskriften som bekrefter at summen ble trukket. 

Men det er ikke før bankens antisvindel-tjeneste tar kontakt og forteller at det har blitt forsøkt overført rundt 3800 euro – rundt 43.000 norske kroner – fra kontoen hennes, at hun virkelig får kjenne på stresset. 

Transaksjonen gikk ikke gjennom.

REALFAGBYGGET: Alle de tre studentene benyttet seg av Facebook-gruppen Pensum på MatNat UiB da de skulle selge pensum. FOTO: Johanne Marlene Hansen (arkiv)
REALFAGBYGGET: Alle de tre studentene benyttet seg av Facebook-gruppen Pensum på MatNat UiB da de skulle selge pensum. FOTO: Johanne Marlene Hansen (arkiv)

«Silje» opplyser at banken har lovet at hun får tilbake de 1500 kronene. 

– Alle vet at hvis man får en e-post fra en rar bruker, så skal man ikke trykke på lenken. Men dette er inne i en gruppe på Facebook for studenter som skal selge pensumbøker. Da har man guarden litt nede. 

Hva tenkte du da du innså at du var blitt svindlet?

– Jeg følte meg skikkelig dum. Man tenker bare at det er damer og menn på 90 år som ikke kan å bruke teknologi som blir svindlet, men det er det ikke. 

Silje forteller at hun har blitt mye mer forsiktig når det kommer til netthandel. Og at dersom hun noen gang skal selge noe på nett igjen, kommer hun til å gå hardt til verks for å se til at det er riktig. 

– Man har ikke latt seg lure, men blitt lurt”

Thomas Iversen er juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet. Han forteller at det ikke er uvanlig at kjente merkevarer som Helthjem, Finn.no, og andre merker som man har høy tillit til, blir misbrukt.

Iversen legger til at det for ti år siden var mye lettere å gjennomskue svindel. 

– Den type praksis vi ser på nettsvindel nå, blir lettere og lettere å gjennomføre av folk med uærlige hensikter etter hvert som teknologien blir bedre. 

JURIDISK SENIORRÅDGIVER: Thomas Iversen forteller at det er mye svindel i omløp. PRESSEFOTO: Halvor Pritzlaff Njerve / Forbrukerrådet
JURIDISK SENIORRÅDGIVER: Thomas Iversen forteller at det er mye svindel i omløp. PRESSEFOTO: Halvor Pritzlaff Njerve / Forbrukerrådet

Rådgiveren forteller at Forbrukerrådet mottar noen henvendelser fra studenter som opplever svindel, men at omfanget ikke er stort. Men han legger til at det er mye svindel ute på markedet, blant annet knyttet til konsert- og festivalbilletter. 

Hva skal man gjøre dersom man lar seg lure av dette?

– Det er først og fremst viktig å huske på at man ikke har latt seg lure, men har blitt lurt. Dette er mennesker som har gått aktivt inn for å svindle deg. Mange føler seg gjerne litt dumme etter å ha opplevd noe slik. Det er en naturlig reaksjon, sier Iversen og fortsetter: 

– Men det er viktig å ikke bebreide deg selv. Noen har satt opp et system som skal fiske ut informasjon fra deg. Det at du dessverre gikk i fellen, er ikke din skyld.

Powered by Labrador CMS