Som eneste masterstudent i komposisjon ved Griegakademiet, valgte hun å sette opp et musikkteater som masteroppgaven sin.


Annonse

Trine Franksdatter er den eneste komposisjonsstudenten som går masterstudiet dette året, og forøvrig den eneste jenten som går komposisjonsstudiet ved Griegakademiet.

– Jeg bestemte meg veldig tidlig for at jeg ville sette opp et musikkteater som min masteroppgave, men denne gangen med mer fokus på teater og ikke bare på musikk, sier komposisjonsstudenten.

Tilbake i 2015 satte hun opp et musikkstykke i Oslo med circa 70 stykker involvert. Den gangen var det både musikere, sangere og dansere med. Nå har Franksdatter halvert antallet og er klar for å vise frem stykket som hun har gitt navnet «Speilet» som omhandler religionsfilosofi.  

– Jeg tenkte at dette er noe jeg vil gjøre igjen, slik at jeg blir ordentlig god på det og kan jobbe profesjonelt med det i fremtiden. Jeg kaller det øvemusikal nummer to, sier Franksdatter.

Hun har fått mye hjelp fra sine medstudenter ved Griegakademiet til forestillingen som skal gå lørdag kveld i kulturkirken St. Jakob. Det er nemlig slik at  20 av de medvirkende er studenter ved skolen. Det fører til at Griegakademiet ser på stykket mer som et skoleprosjekt enn et masterprosjekt. Dette er fordi Franksdatter engasjerer så mange av studentene. 

– Jeg er fan av gratis arbeidskraft, og studentene får en super spilleerfaring som vil være positiv for fremtiden deres som musikere, så da blir det en vinn-vinn-situasjon, sier Franksdatter. 

Har gode hjelpere

Selv om Franksdatter er komponisten og idéskaperen bak stykket, har hun fått god hjelp av storesøster Silje Klommestein og venninne Siri Mjølsnes.

– Søsteren min er tekstforfatter. Jeg kommer til henne og viser henne idéen og plottet, og forteller hva hver scene skal handle om – så gjør hun de levende for meg i form av dialoger og sangtekster, sier Franksdatter.

– Så lager jeg musikk til disse tekstene, og da hender det at jeg endrer litt på det igjen for at det skal passe til de ulike notene, legger hun til. 

Av erfaring bestemte hun seg for at hun måtte få med seg en regissør med på laget. Da ble venninnen Silje Klommestein håndplukket.

– Jeg visste at hun er rå på teater, så Silje er min høyre hånd og helt, sier Franksdatter og smiler.

Fondet av Griegakademiet

For å få det til å gå rundt med tanke på finansiering av prosjektet, har Franksdatter trukket i diverse tråder. Siden dette er en masteroppgave og hun er student, kunne hun ikke søke om pengestøtte fra kulturrådet.

I fjor åpnet skolen et minnefond av arven fra den avdøde komposisjonsprofessoren som gikk bort brått og uventet. Griegakademiet gir også ut en liten sum til masterstudenter og deres prosjekter.

– Jeg søkte på minnefondet og fikk det sammen med pengestøtten fra skolen, så resten av finansieringen kommer fra billettinntekter. Det har gått rundt, for vi har nok til å lønne de som er medvirkende. Vi har fått plassert noe møbler på scenen og fått kjøpt to kostymer på fretex, så vi bruker ikke så mye penger på rekvisitter og sånt, sier Franksdatter.

At musikkteateret finner sted i kulturkirken St. Jakob er ikke helt tilfeldig. Hun forteller at satte opp det forrige stykket i St. Jakobskirken i Oslo.

– Jeg var tidlig ute med å spørre om de ville være med som en samarbeidspartner. Slik kan de selge showet som noe som tilhører kirken, og dermed får jeg gratis leie og kan bruke utstyret deres som allerede finnes i kirken.

Skrev master ett år i forveien

Å sette opp et musikkteater som masteroppgave krever en god del planlegging. Derfor skrev Franksdatter oppgaven allerede et år før innleveringsfrist.

– Hoveddelen av oppgaven min er selve stykket, og der leverer jeg også inn alt av musikken jeg har skrevet. I tillegg skal jeg ha en muntlig eksamen om tre uker, der jeg skal snakke om meg selv og musikken min og analysere arbeidet jeg har gjort, sier Franksdatter.

Hun er takknemlig for alle som har bidratt og stilt opp for å få musikkteateret, og er både spent og giret på å vise frem det hun har jobbet med i lang tid.

Kommentarer

kommentarer