STUDENTLEGER. Legen på Høyden er blant fastlegekontorene som Sammen har samarbeidsavtaler med. ARKIVFOTO: JIN SIGVE MÆLAND

Legesenteret havner på listen blant de dårligste i landet, men de tar ikke selvkritikk.

Forbrukerrådets liste

I midten av oktober publiserte Forbrukerrådet en test over alle landets fastlegekontor. Langt, langt nede på resultatlisten finner man Legene på Høyden, som får en samlet score på 28,7 poeng av 100 mulige (se faktaboks).

Legene på Høyden er et av to fastlegekontor som Studentsamskipnaden på Vestlandet har samarbeidsavtaler med. Derfor er det mange studenter som benytter seg av legekontoret.

– Det er dårlig. 28,7 poeng er en veldig lav score, sier Anne Kristin Vie, fagdirektør for offentlige tjenester og helse i Forbrukerrådet.

Til sammenligning får Risavika Legekontor, som er landets beste, en score på 78,2 poeng.

Dårlig på informasjon

I undersøkelsen scorer legesenteret spesielt lavt på «konkret informasjon», der de gis en score på 14 av 100 mulige. På «konkret service» gis senteret en score på 0 av 100.

– Det kan hende de rett og slett ikke har tatt telefonen. Eller at man ikke finner nettsider etter å ha søkt i et og et halvt minutt, forklarer fagdirektøren.

Legesenteret har blitt testet på følgende kriterier:

  • Generell info
  • Konkret info
  • Konkret service
  • Digitale tjenester
Viktig å gi god informasjon

Vie fra Forbrukerrådet mener det er viktig at legesenteret har god informasjon på nettsidene sine.

– Hvis man for eksempel er student og flytter til et nytt sted uten referansepunkter, er det viktig at det gis god informasjon på nett, sier hun.

Hun påpeker at man gjennom livsløpet har forskjellige behov – og at man da bør kunne finne informasjon om hvor disse dekkes.

– En gang da jeg selv skulle velge fastlege var det viktig for meg å finne en med spesiell kompetanse på barn, forteller hun.

LITE IMPONERT. Anne Kristin Vie Fagdirektør for offentlige tjenester og helse i Forbrukerrådet har undersøkt 1374 legesentre. FOTO: FORBRUKERRÅDET

– Kan ikke se at de har ringt

Nicolas Øyane, IT-ansvarlig og lege ved Legene på Høyden, reagerer på den lave scoren.

– Vi får blant annet trekk for ikke å ha opplysninger på nett om tilgjengelighet for rullestolbrukere og slikt, men det har vi, forklarer han.

Ifølge Øyane bommer undersøkelsen på målgruppen. Han presiserer at de gjerne tar imot tilbakemeldinger fra sine brukere og at de har forbedringspotensial, men at undersøkelsen kun dreier seg om opplevelsen for dem som ikke tilhører senteret.

– De har ikke sett på brukernes opplevelse, men opplevelsen for dem som ikke tilhører legekontoret, slår han fast.

Han trekker også fram at legekontoret ikke tar gebyr for timebestilling på nett, i motsetning til mange andre.

– Ni av de ti beste legesentrene i testen har egne systemer som tar gebyr for timebestillinger, systemer som ikke lever opp til datatilsynets krav for datasikkerhet.

Øyane viser til at undersøkelsen fra Forbrukerrådet allerede er blitt kraftig kritisert av det medisinske miljøet, blant annet i Bergens Tidende.

Sammen: – Vi vil gå i dialog med senteret

Helsedirektør i Studentsamskipnaden på Vestlandet (Sammen), Hege Råkil, skriver i en epost til Studvest at de vil gå i dialog med senteret for å se hva som ligger bak resultatene.

«Av resultatene ser det ut til at Legene på Høyden har et forbedringspotensial på noen av områdene som er testet. Det er absolutt naturlig at vi går i en nærmere dialog med Legene på Høyden om hva som ligger i disse resultatene, og ikke minst, hvordan resultatene kan forbedres», skriver hun.

Råkil presiserer at legesenteret scorer godt i Sammen sine egne tester.

«Våre jevnlige brukerundersøkelser viser svært høy tilfredshet med legesenteret».

7 Fjell legesenter, som også har samarbeidsavtale med Sammen, fikk en score på 46,3 poeng.

Studvest har fått innsyn i en mail som Legene på Høyden har fått sendt til Forbrukerrådet, der de ber om å bli fjernet fra listen innen 1. november. Dette begrunner de med at de mener Forbrukerrådet har hentet inn feil informasjon.

Kommentarer

kommentarer