Hard kamp om bachelorveilederne: – Det var totalt kaos

Studenter klager på mangel på informasjon og sprengt kapasitet på veiledere til bacheloroppgaven. – Hardt press på bemanningen, forklarer instituttleder.

SKUFFENDE. Ida Thomasrud (t.v.) og Nora Aarnæs skulle ønske avslutningen på studiet var mer forutsigbar. FOTO: Tordis Dybvik Jensen/Anniken Sparre
Publisert Sist oppdatert

Bacheloroppgaven markerer på de fleste studier avslutningen på flere år med hardt arbeid. Det er en mulighet til å fordype seg i et tema man synes er ekstra spennende. Men for noen studenter ved arbeids- og organisasjonspsykologi ved Universitetet i Bergen (UiB) ble arbeidet med bacheloroppgaven en dårlig opplevelse.

Nora Aarnæs og Ida Thomasrud forteller til Studvest at de fikk beskjed om at de ikke trengte å ha noe forberedt og at dette var en prosess som tok lang tid. Istedenfor opplevde de situasjonen som uforutsigbar og kaotisk.

På informasjonsmøtet i januar presenterte veiledere seg selv og temaene sine. I salen satt studenter med ferdigskrevne e-poster til veiledere som ble sendt med én gang presentasjonen var ferdig. De hadde hørt fra studenter året før at det var viktig å være ute så tidlig som mulig, da det var få veiledere tilgjengelig.

Det var tydelig at noen hadde mer bakgrunnsinformasjon enn andre om hvor viktig det var å sikre seg veileder og temaet man ønsket.

STUDENT: Ida Thomasrud hadde flaks med veilederen. FOTO: Tordis Dybvik Jensen

– Det var totalt kaos, sier Thomasrud.

Samtidig hadde stemningen i rommet vært spent, og Thomasrud forteller om andre studenter som gikk hjem gråtende. 

– Høres ikke greit ut

Konkurransen om veilederne skulle vise seg å bli beinhard. Da studentene som var tidligst ute hadde sikret tema og veileder allerede, hadde andre stolt på informasjonen om at de hadde god tid. Aarnæs og Thomasrud tok kontakt med flere veiledere som alle sa de hadde en gruppe fra før og derfor ikke kunne påta seg flere.

Thomasrud forteller at hennes gruppe hadde flaks og fikk en veileder tidlig, siden en annen gruppe hadde trukket seg fra prosjektet.

Instituttleder for Institutt for samfunnspsykologi, Torbjørn Torsheim, er tydelig på at studentenes beskrivelse av informasjonsmøtet viser en uheldig situasjon.

– Det høres ikke greit ut og er et tegn på at det ikke var et bra møte. Sånn skal det ikke være og vi skal jobbe videre for å gjøre det til en forutsigbar situasjon.

Les resten av Torsheims svar lenger ned i artikkelen.

Ble rådet til å skrive på engelsk

Nora Aarnæs avtalte et møte med emneansvarlig for å diskutere hvordan hun og medstudentene skulle finne veiledere. 

– Vi fikk beskjed om at det bare var å slappe av og at det var mange veiledere igjen, sier hun og legger til at veilederne selv sa det motsatte. 

De ble også rådet til å bytte tema eller skrive på engelsk. Det var uaktuelt for Aarnæs.

Hun mener mangelen på veiledere fikk negative konsekvenser for oppgaven. Hun var blant dem som måtte skrive oppgaven på gruppe med tre andre og kunne ikke velge temaet selv. Med fire studenter på samme oppgave ble det ifølge henne slik at noen gjorde mer enn andre og at oppgaven tydelig var skrevet av fire ulike personer.  

Nå etterlyser de to studentene tydeligere rammer for bachelor-planlegging. 

– En prioriteringsliste hadde for eksempel gjort at det ble mindre urettferdig, sier Thomasrud og foreslår at studenter lister opp temaer i prioritert rekkefølge og deretter blir fordelt av en komite. 

BACHELOR: For Nora Aarnæs var det uaktuelt å skrive bacheloroppgaven på engelsk. FOTO: Anniken Sparre

Nå studerer både Thomasrud og Aarnæs i Danmark. De sier erfaringen med bacheloren gjorde at det ikke var aktuelt å studere videre i Bergen. 

– Det er leit å høre, sier instituttleder Torsheim, og forteller at instituttet opplever at søknadstallene til programmene er gode og at studenter trives på både bachelor og master. Samtidig mener han at det er viktig å få frem ulike opplevelser. 

– Mulig å lære

– Det er beklagelig at det har vært ulik informasjon i forkant av innføringsmøtet, sier Torbjørn Torsheim.

Han sier at alle studenter skal ha likt utgangspunkt og ikke behøver å ha forberedt valg av tema før innføringsmøtet. 

Torsheim mener en årsak til problemene med fordelingen av oppgavetema denne gang kan ha vært press på bemanningen og at sykemeldinger og permisjoner kan gi driftsutfordringer på alle arbeidsplasser. Han understreker at det ikke skal være sånn over tid.

Videre viser instituttlederen til en kommende evalueringsrapport som kommer senere i høst. Den viser at de fleste studentene var fornøyde med valg av tema. Samtidig er det ikke sikkert at alle studenter deltok på undersøkelsen, sier han.

Hvordan skal instituttet sørge for at det ikke skjer igjen?

Vi forstår at vi må ta grep internt og jobbe videre for å gjøre valg av bachelortema til en forutsigbar situasjon, sier han, og fortsetter:

PSYKFAK: Hverken Nora Aarnæs eller Ida Thomasrud hadde lyst til å fortsette studiene ved Det psykologiske fakultet ved UiB. FOTO: Iben Jorde (arkiv)

– Fagmiljøet er avhengig av god kommunikasjon med studenter og det er alltid behov for å utvikle kommunikasjonen videre. Avslutningsvis understreker han at det er et fagmiljø med godt engasjement og høy kompetanse som gir et bra utgangspunkt for å jobbe videre med disse erfaringene.

Denne høsten vil erfaringene bli tatt med i emneevaluering og instituttleder ser at det er mulig å lære av andre systemer, som en prioriteringsliste. Da vil de fleste forhåpentligvis få et av sine fremste valg som tema.

Powered by Labrador CMS