Jeg er sikker på at Big Christmas i dette øyeblikk sitter og pønsker på en ny «tradisjon» vi kan hive oss på.

ADVENT. Bare vask vekk depresjonen med et duftende såpestykke eller ti, skriver Lene Schumacher.


Studvests aproposkalender luke 11: 
Apropos er den frie spalten der Studvest-journalistene kan skrive om akkurat det de vil. Språket er ofte i muntlig form, og med et glimt i øyet. OBS! Spalten har høy forekomst av satire, sarkasme og ironi, og bør tas med en klype (noen ganger en neve) salt.

Nå er det jul igjen, og julen er høytiden der alt handler om giverglede og nestekjærlighet.

Eller vent, nå tuller jeg: Julen handler jo om å få gaver!

Få, få, få.

I Norge er vi så heldige at de fleste av oss har råd til å gi julegaver. Gjennom året kjøper vi nordmenn det vi har lyst på og trenger, og i tillegg får vi gaver i jula. Julegaver er dermed mest for kos. 

Og apropos kos, hvorfor ikke unne seg selv litt ekstra når vi først er i gang? Eller få enda litt mer, om man har en spandabel kjæreste eller familiemedlem.

Det jeg sikter til er selvfølgelig julekalenderne til voksne som koster hundrevis, om ikke tusenvis av kroner.

Influencere sitter og reklamerer for kalenderne fra Bodyshop og Kondomeriet med argumenter som: «Du kan ikke bare gi til andre, gi litt til deg selv òg!» og «det fortjener du».

Mer, mer, mer.

Er vi sjalu på barna? Jeg kan skjønne at voksne blir litt misunnelige på dagens barn når en 2-åring får en iPhone i julekalenderen.

Og ja, jeg ble selv litt sjalu som barn da venninna skrøt av iskremmaskinen hun fikk i julekalenderen, mens jeg fikk et (sykt fint og praktisk) viskelær.

Det er med andre ord ikke bare de voksnes julekalender som fortjener et kritisk blikk. Men så er det jo også «barnas jul».

For trenger vi virkelig 24 små krukker med fuktighetskrem? Eller ti penisringer og fem forskjellige smaker på glidemiddelet? Pakket inn i en herlig forbruks-cocktail av papp, glitter og plast.

Det er ikke støttegruppen for foreldre i tidsklemma eller fattige studenter som står bak julekalender-konseptet. Det er markedskreftene som tjener penger på å fikse julestresset ditt med litt dyr juggel.

Bare vask vekk depresjonen med et duftende såpestykke eller ti!

Men kan vi plis slutte å stjele konseptene fra barna? Savner du en nostalgisk jul, finner du Blåfjell på nettet – helt gratis! 

Jeg er sikker på at Big Christmas i dette øyeblikk sitter og pønsker på en ny «tradisjon» vi kan hive oss på. I mellomtiden kan du kose deg med de 24 penisringene dine.

Kommentarer

kommentarer