BEDRE KONSENTRASJON. Tidligere, da student og spinninginstruktør Janne Moen ikke trente, var stresset i eksamensperioden et stort problem. Nå trener hun jevnlig, og merker nesten ikke til eksamensstresset. FOTO: TORIL S. APELTHUN.

Undersøkelse viser at mer trening gir bedre karakterer og mindre frafall. – Man trenger ikke å trene i store mengder for å få god effekt av det, sier student.


Annonse

– Jeg har virkelig kjent forskjellen på egen kropp. Jeg har vært så ufokusert, hatt dårlig søvn og stresset mye rundt studiet før. Etter jeg begynte å trene har alt dette forsvunnet. Jeg vet ikke hva det kommer av, men treningen har tydeligvis noe å si, sier student Janne Moen.

Og det stemmer, skal vi tro en undersøkelse fra NHH. Det undersøkelsen ville finne svar på var sammenhengen mellom akademiske prestasjoner og trening. Blir studenter som trener smartere eller trener de fordi de er smarte?

Funnene peker mot det første: Mer trening i hverdagen bidrar til bedre karakterer og mindre frafall fra studiet. Postdoktor Mathias Ekström, en av professorene som bidro i studien, mener at konsekvenser av trening, som positivitet, rutiner og fokus, også påvirker studiehverdagen. 

– Treningen har hatt ekstremt mye å si

For tre år siden veide Janne Moen 110 kg, og kunne knapt gå opp fra Det psykologiske fakultet til Sammens treningssenter på Vektertorget uten en pust i bakken. Nå er hun spinninginstruktør.

– Jeg husker første gang jeg kunne løpe til bybanen i det den begynte å gå, uten å bli andpusten. Da fikk jeg nesten et kick og tenkte «shit, jeg begynner faktisk å komme i form».

Hun forteller at eksamensperioden var det verste. Stresset i denne perioden var et stort problem, og det var utfordrende å komme seg ut.

– Før, da jeg ikke trente, kan jeg huske at jeg lå i fosterstilling og gråt. Alt føltes så uoverkommelig. Det var helt grusomt, sier hun.

Etter flere forsøk oppdaget Moen at det som krevdes var å gjøre en forandring til en vane. Først ble det blåbær i stedet for sjokolade. Etter hvert ble det en treningsøkt også. Nå er trening noe hun gleder seg til.

–  Nå merker jeg nesten ikke at jeg er i eksamensperioden. Nå er det tre ting jeg prioriterer: spise, dusje, sove og trene. Treninga har hatt ekstremt mye å si for meg.  

Tren deg til en A?

I NHHs eksperimentet, som er gjort i samarbeid med Sammen, ble 800 studenter uten treningskort rekruttert. Halvparten av disse ble gitt gratis treningskort, resten ingenting. Studentene som deltok trente ikke i det hele tatt før studien. Under studien trente den halvparten som fikk gratis treningskort mer enn de som ikke fikk det.

Eksperimentet viser at studentene som fikk et gratis treningskort, og dermed trente mer, fikk bedre karakterer og flere fullførte studiepoeng på slutten av semesteret enn de som ikke fikk det.

Postdoktor Mathias Ekström, som var med på undersøkelsen, understreker at det ikke er slik at trening vil føre til bedre karakterer for alle, men at det kan være en hjelpende hånd. Han forklarer at folk som allerede har gode hverdagsrutiner og studerer mye ikke nødvendigvis forbedrer karakterene sine bare ved å trene mer.

– De som påvirkes er de som i utgangspunktet kanskje ikke har den beste livsstilen. For dem tror vi trening kan være med å bidra til å få personen «opp på føttene», noe som gir positiv effekt på andre deler i livet, for eksempel studiene, sier han.

Påvirket konsentrasjonen

Moen finner seg imidlertid ikke hundre prosent igjen i undersøkelsen fra NHH.

–  Jeg har alltid fått gode skoleresultater og dette endret seg ikke med treningen. Det som endret seg var innsatsen jeg måtte legge i det, forteller hun.

Betydelig mindre innsats var én av flere forandringer for Moen etter at treningen ble en del av livet og hverdagen hennes. Hun trekker også fram bedre konsentrasjon, bedre søvn og økt effektivitet.  

– Så tror jeg det ligger noe i det at når du først har bestemt deg for å trene så må du lære deg å strukturere dagen. Du må få inn treninga på en eller annen måte, og da smitter den strukturen over på andre ting.

Kommentarer

kommentarer