STJELER FOKUS. Fokuset blir i alle fall ikke bedre av at han foran meg har kommet over en hysterisk morsom video av en katt som sliter med å balansere potene sine på et vinglete tørkestativ, skriver Kristoffer Westergaard. ILLUSTRASJON: TORA KYLLINGSTAD.

Studenters læring påvirkes negativt av sosiale medier. Et forbud mot PC og mobil er enkelt å få til, så hvorfor ikke?


Annonse

– Jeg leste en artikkel i en britisk avis, fortalte professoren min nølende for ikke lenge siden.

–Den handlet om at studenter var mer fokuserte dersom de ikke fikk lov til å ta med PC eller mobil til forelesning… men du kan selvsagt ikke foreslå et slikt forbud her fordi da skriver de om deg i Studvest.

Så sant, så sant, professor. Men føl deg ikke angrepet helt enda. Du er nemlig ikke den eneste som fremdeles lar deg sjarmere av penn og papir.

Jeg mener selv at noen med litt ansvar og makt på UiB, som ikke er redd for å bli upopulær over natta, bør introdusere et forbud mot mobil og PC under forelesning. Intet mer. Intet mindre.

Først og fremst fordi jeg selv er notorisk distré. Konsentrasjonsevnen går derfor i ufrivillig spagat flere ganger mens professoren desperat prøver å få instrumentell rasjonalitet til å høres sexy ut. I utgangspunktet en umulighet. Så fokuset blir i alle fall ikke bedre av at han foran meg har kommet over en hysterisk morsom video av en katt som sliter med å balansere potene sine på et vinglete tørkestativ. Og siden det ene fører til det andre, ja så ender jeg også opp på Facebook. Eller Snapchat. Eller VG. Eller Insta. You name it. Så lenge det handler om alt annet enn instrumentell rasjonalitet.

Faktisk så har såkalte mobilfrie skoler blitt mer vanlig på landsbasis. Og selv om forelesninger på universitetet ikke er det samme som timer i klasserommet på ungdomsskolen, kan effekten av et forbud ligne; mindre stress på grunn av meldinger og varsler. Personlig skal det ikke mer til for å finte meg ut enn en oppdatering på hvem som hoster helgens vorspiel…

At et forbud også kan bedre konsentrasjonsevnen er heller ikke utenkelig. Susan Dynarski, professor i samfunnsøkonomi ved universitetet i Michigan, synes i alle fall det. Hun skriver i The New York Times at hun ikke tillater PC under sine forelesninger. Hvorfor? Fordi en rekke undersøkelser ved universitetet i York og McMaster universitetet i Canada, viste at studenter som skrev på PC ikke bare hadde en dårligere forståelse av innholdet i faget, men at de også forstyrret andre i forelesningssalen ved å surfe på nett. Det går med andre ord ikke kun utover deg selv dersom du leser VG istedenfor å følge med på tavla; godt mulig at hun ved siden av deg også lar seg distrahere av overskriften Suveren Klæbo på sprint.

Princeton hadde også en undersøkelse i et tilfeldig fag, som viste at studenter som skrev med penn og papir endte opp med bedre forståelse av forelesningen, enn de som skrev på PC. Det høres nesten ut som en del av oss må reddes fra seg selv. Selvsagt finnes det strukturerte folk der ute som kun bruker tastaturet til å ta notater, men et forbud ville helt klart røsket vekk muligheten til lettvint underholdning, til fordel for de av oss med underutviklet disiplin.

Og ærlig talt, hvor krise ville det vært å ta de notatene med penn og papir istedenfor? Ifølge nevrofysiolog Jean-Luc Velay, ingen krise i det hele tatt. Snarere tvert imot. Hans forskning sier faktisk at man husker bedre dersom man skriver med pennen i hånden. Back to the old school, altså.

Nå skal jeg ikke snakke for alle i Bergen, men denne studenten hadde gladelig funnet seg i et litt strengere forelesningsregime, dersom utbetalingen var flere toppkarakterer. Så får jeg bare tåle at jeg ikke alltid får se spurten til Klæbo live.

Kommentarer

kommentarer