Garage frir til studentene

Rockeklubben skal bli ny, og da er det de unge de vil trekke til seg

I ENDRING. Daglig leder på Garage, Henning Christensen har store planer for renoveringen av Garage. FOTO: TORIL SUNDE APELTHUN
Publisert Sist oppdatert

Utestedet Garage har i flere tiår vært et av Bergens mest kjente utesteder for musikkinteresserte. Nå lover daglig leder Henning Christensen at også andre enn de hardbarka rockerne vil finne arrangementer som interesserer dem på Garage.

– Vi ønsker å henvende oss mer til dagens ungdom. Vi kommer til å spille litt mer «mainstream» musikk og ha DJ med dansegulv i overetasjen, uten at det betyr at vi skal miste sjelen vår, sier Christensen.

Førsteetasje vil altså bli mer tilrettelagt for dansing, med platåheving av gulvet og ny maling på veggene.

Studvest møter daglig leder midt i snekringen av en ny bar, som også inngår i renoveringen. Det er de unge Garage vil trekke fremover, spesielt studentene. Åpningen er planlagt til å bli rundt 20. mars, og Christensen gleder seg til å se hvordan det blir.

– Det er en ny verden, og da kan ikke vi fortsette å henvende oss til den gamle. En uke på nye Garage vil forhåpentligvis bety fulle hus hver dag, sier han.

Skeptisk til endring
RENOVERING. Daglig leder på Garage, Henning Christensen vil gjerne ha innspill fra studentene. FOTO: TORIL S. APELTHUN

En av de yngre på Garage er Robert Ueland, som studerer master i areal og eiendom ved Høgskolen på Vestlandet. Han har vært konsertgjenger på Garage jevnlig siden han begynte å studere i 2014. Ueland synes det ikke bare er positivt at utestedet skal fornyes.

– Jeg hadde hørt om Garage før jeg flyttet til Bergen, og har likt at Bergen har hatt sin egen rockeplass. Jeg tror det kan bli vanskelig å snu vanene til folk når de har hatt dette ryktet i 20 år, mener han.

Ueland tror det står og faller på hvor godt Garage klarer å kombinere DJ i overetasjen med rock i kjelleren.

SPENT. Robert Ueland håper det nye konseptet til Garage vil fungere. FOTO: TORIL S. APELTHUN

– Hvis man klarer å få de to etasjene til å fungere sammen, kan det være man trekker hele vennegjengen, og ikke bare de som liker rock. Prisene synes jeg er veldig bra, så det gjelder å vise at man er annerledes enn andre DJ-steder, sier han.

Garage er kjent for sine stamgjester, og daglig leder Christensen forteller at reaksjonene fra miljøet har vært todelt.

– Da vi renoverte for 15 år siden, var de fleste svært fornøyde etter åpningen. Samtidig ser vi også at de som har de sterkeste meningene om hvordan ting skal være, ikke nødvendigvis er de som går på byen så ofte lenger, sier han.

Ikke bare enda et DJ-sted

Hva kan Garage tilby som ikke de andre DJ-stedene har? Christensen trekker frem det store arealet på gateplan, med plass til det planlagte DJ-setet og platåene. Han sier den største utfordringen er å få folk inn for første gang.

– Klarer man å få folk til å komme de to første kveldene i et nytt konsept, er mye gjort. Hvis noen liker seg her, tar de kanskje med seg to-tre venner neste gang, og så er grunnlaget lagt, sier Christensen.

Nettopp dette med konsepter på initiativ fra studenter, er noe Christensen håper det vil bli mer av. Han tror fagfester og arrangementer rettet mot studentmiljøet vil bli en vinn-vinn-situasjon, både for studentene og utestedet.

– Vi ønsker å tilby studentvennlige priser og et stort lokale til studenter med gode idéer. På den måten kan ildsjeler i studentmiljøet skape gode arrangementer for medstudenter, uten at de trenger å gå i minus, legger han til.

– Markedsføringen er viktigst

Bendik Stølsnes, som studerer engelsk ved Universitetet i Bergen, har vært på Garage én gang. Det var i forbindelse med at broren hans spilte konsert der.

– Det var god stemning der, så jeg tror det viktigste er at de markedsfører seg til studenter. Skaper de interesse rundt arrangementene sine, så kommer folk, mener han.

Stølsnes tror mange studenter kun ser på Garage som en brun pub.

– Jeg tror at om de er tydeligere i hvordan de markedsfører seg etter renoveringen, så vil de trekke flere studenter, sier han bestemt.

Vanskeligere å drive nisje

Christensen forteller at det har blitt vanskeligere å drive nisjesteder de siste årene, med en voldsom økning i antall steder med skjenkebevilgning i Bergen. Samtidig trekker han også frem at det har vært en positiv utvikling.

IKKE STAMGJEST. Bendik Stølsnes håper nye Garage satser på markedsføring. FOTO: TORIL S. APELTHUN

– Vi ser at folk er blitt mer tolerante for forskjellige typer musikk. Derfor håper vi at om det er metalkonsert i kjelleren, så vil konsertgjengerne likevel kunne trekke opp i baren der det spilles noe mindre heavy etterpå.

Han understreker at det fortsatt vil være konserter i kjelleren, men at de også der vil favne om et bredere spekter av artister enn tidligere. I tillegg vil de strekke ut en hånd til studentene.

– Vi vil veldig gjerne ha innspill. Hvis noen har nye idéer, er Garage villige til å prøve ut nye ting. Bergen er jo en studentby, og vi ønsker et enda tettere samarbeid med studenter og foreninger, sier han.

FORSVINNER. Det vil bli mindre svart og rødt på Garage etter 20. mars. FOTO: TORIL S. APELTHUN
Powered by Labrador CMS