Letterboxd gjør kinobesøket mer sosialt

Stadig flere finner veien tilbake til kinosalen, ser vi nå en oppblomstring i kinokulturen?

FELLESSKAP: På letterboxd deler man filmopplevelsen med millioner av andre.
Publisert

Selv i strømmetjenestenes tidsalder, der man knapt trenger å rykke en muskel for en god filmopplevelse, finnes det fremdeles noen som våger å ta den fysiske anstrengelsen og den økonomiske påkjenningen av å dra på kino. Faktisk er det stadig flere som velger å ta turen opp fra sofakroken og inn til kinosalen. Tall fra Film & Kino viser nemlig en økning i antall kinobesøk denne høsten i forhold til fjorårets høst. Bergen kino hadde en økning på 3,3% i september, 3,7% i oktober og 1,1% i november sammenlignet med de respektive månedene året før. 

BLOCKBUSTER: Store kinofilmer trekker seere til salene.

Oppsøker kinoopplevelsen

Tallene kan tyde på at selv om strømmetjenester tilgjengeliggjør filmer ved noen enkle tastetrykk, er det fremdeles kultur for å oppsøke en kinoopplevelse, og dermed også noe en kinoopplevelse tilbyr som en Netflix-kveld hjemme ikke kan gi. Kan det være at kinokulturen ikke er helt død, likevel?

SOSIALT: I kinosalens mørke kan man møte kjente fjes.

Emilie Opstad studerer sammenlignende politikk ved Universitetet i Bergen, og benytter seg jevnlig av tilbudet om studentkino. Hun opplever at studentkinoen blir et samlingspunkt for jevnaldrende filmentusiaster. 

– Det hender at jeg møter folk på tvers av studier, sier Opstad. 

Hun er langt fra den eneste studenten som benytter seg av tilbudet, og dermed blir det en naturlig møteplass.

– De gangene jeg har vært på kino har jeg sett flere studenter og yngre mennesker der. 

Det er, ifølge Opstad, et bredt spekter av studenter å finne der. 

– Man deler en opplevelse, og det er veldig fint, legger hun til. 

Filmkultur eksisterer utover skjermen

Etter å ha sett filmer, rangerer og kommenterer hun dem på den sosiale medier plattformen Letterboxd. Appen, som filmnerder kjenner så alt for godt, har sett en nesten tidobling av medlemmer siden 2020. I løpet av fjoråret ble det publisert nesten 500 millioner rangeringer fra plattformens filmglade medlemmer. Blant dem var Opstad og vennene hennes. 

SOSIALE MEDIER: På letterbox rangerer man filmer, og følger med på hva andre rangerer de samme filmene.

For Opstad gjør Letterboxd kinobesøkene mer sosiale, siden hun og vennene hennes følger med på hverandres profiler. 

– Man kan «stalke» hverandre og se hva slags filmer de har sett og likt. Da finner man filmer man kanskje ikke hadde sett ellers. Det har definitivt innvirkning på mine kinovaner. 

Hun opplever at appen kan ha en samlende kraft, og gjør at filmkultur eksisterer også utover skjermen. 

– Det er noe å snakke om og å ha til felles med andre, og et samtaletema. 

For de som lurte, er hennes alltid-varierende Letterboxd top four: «La Haine», «Paris, Texas», «The Shining» og «One Battle After Another».

Studvest lyktes ikke å få en kommentar om kinokulturen er tilbake fra Bergen Kino eller Lagunen kino (Nordisk film kino). 

Powered by Labrador CMS