Feil å øke studiestøtten massivt

De fleste studenter bruker nok ikke 37,5 timer på studiene hver uke.

ILLUSTRASJON: Ester Kristine Sanden
Publisert Sist oppdatert

Dette er et innsendt innlegg. Innlegget gir uttrykk for forfatterens egne meninger.

Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for journalisten sine egne meninger.

I kjølvannet av det foreslåtte statsbudsjettet, er det igjen duket for den årlige debatten om hvor mye man bør øke studiestøtten med. Personlig er jeg for en økning utover de 3,8 prosentene studentene fikk, men det er begrenset hvor mye den kan øke før det går utover andre støtteordninger for grupper som også har lite.

Det er mange som kjemper om midler fra en pengesekk som stadig krymper for hvert år som går.

Flere studenter er forkjempere for en økning som vil sørge for at man ikke har behov for andre inntektskilder for å få hverdagen til å gå rundt. Og det er forståelig. Den gjennomsnittlige norske studenten har relativt lite å rutte med.

Et argument jeg ofte ser i denne debatten, er imidlertid at alle heltidsstudenter bruker like mange timer på studier som det er i en vanlig arbeidsuke.

Jeg mener det ikke finnes dekning for denne påstanden.

En vanlig arbeidsuke er på 37,5 timer, og la oss være ærlige. De fleste heltidsstudenter bruker ikke så mye tid på studiene hver uke.

Ifølge hovedtendensene fra Studiebarometeret for 2022, lå gjennomsnittet av antallet obligatoriske undervisningstimer for norske studenter på 15,5 timer i uken. I samme undersøkelse kom det frem at en gjennomsnittlig student bruker 18 timer på egenstudier i uken. Total faglig tidsbruk er dermed 33,5 timer. Samtidig bruker studentene 9,5 time i snitt på betalt arbeid hver uke.

Jeg er skeptisk til studentenes innrapporterte tidsbruk, og tar tallene med en klype salt. Blant annet står det at en som studerer statsvitenskap bruker nesten 20 timer på egenstudier i uken. Jeg kjenner mange som har gått diverse studier innunder denne kategorien. Få av dem skiltet med å bruke så mye tid på egenstudier.

Sosial ønskverdighetsskjevhet (social-desirability bias) er et kjent fenomen innenfor spørreundersøkelser, og kan ha en sterk effekt på resultater. Dette går ut på at personer som svarer på undersøkelser har en tendens til å feilrapportere egen atferd for å stille seg selv i et fordelaktig lys.

Enkelt og greit tror jeg flere av deltakerne i Studiebarometeret 2022 har overdrevet hvor mye tid de bruker på egenstudier i uken.

Jeg er fullt klar over at mange studier krever at man jobber 37,5 timer eller mer per uke, noe som gjør det krevende å jobbe på siden. Denne kommentaren går ikke ut til dere.

Men det virker som enkelte norske studenter ikke forstår hvor godt staten legger til rette for dem. Studielånet er den beste formen for lån man får i Norge. Nesten halvparten blir omgjort til stipend, og rentene er lave.

Jeg fullførte nylig en bachelorgrad ved et britisk universitet. På grunn av Lånekassen klarte jeg å overleve utelukkende på studielånet og sommerjobb. Det samme kan ikke sies for mine utenlandske medstudenter, som hadde betraktelig mindre statlig støtte.

Nå er vi langt påvei inn i en tid hvor statsbudsjettene må strammes inn og handlingsrommet blir mindre for hvert år som går. Da må vi studenter skjønne at en drastisk økning i studiestøtten ikke er riktig bruk av penger. Å få kontroll på renteøkningene og inflasjonen bør faktisk prioriteres.

Har man muligheten, kan man også finne en jobb som er relevant til studiet man går på. Da sikrer man seg både inntekt og relevant arbeidserfaring. En god gammeldags vinn-vinn situasjon.

Norsk Studentorganisasjon (NSO) vil øke studiestøtten med cirka 40.000 kroner årlig. Dette vil koste staten flere milliarder kroner.

Hvor skal disse pengene hentes fra? Skal vi gi mindre til eldre? Kutte i sosialstønaden? Eller kanskje kutte i bistand?

Det blir for dumt å øke studiestøtten massivt når de fleste studenter har både tid og mulighet til å jobbe ved siden av studiene.

Bruk den muligheten.

Vil du få din mening på trykk i Studvest?
  • Send innlegget ditt på e-post til ansvarligredaktor@studvest.no.
  • Typiske innlegg er rundt 500 ord.
  • Lengre innlegg kan vurderes i noen tilfeller. Vi tar oss retten til å forkorte og redigere innlegg.
  • Vi trykker ikke innlegg som har vært publisert i andre aviser, fremstår som reklame eller som er hatske og trakasserende.
  • Legg ved et portrettbilde av deg selv.
Powered by Labrador CMS