Nyhet

– Ønsker bedre fremkommelighet for studentene

Du har garantert sett dem, stående, liggende eller i farta rundt et gatehjørne. Nå ønsker Velferdstinget Vest å redusere prisen på sparkesyklene for studenter.

ØNSKER STUDENTRABATT. Håvard Rørtveit og Blå Liste ved Universitetet i Bergen vil gjøre det billigere å ta el-sparkesykkel.
Publisert Sist oppdatert

Velferdstinget Vest

  • Er en sammensetning av studentdemokratiene til alle utdanningsinstitusjoner som er tilknyttet Sammen og har som mandat å fordele studentenes semesteravgift på 5,6 millioner kroner.
  • Velferdstinget jobber med studentpolitikk der politiske tema kan være psykisk helse, studentboliger, kantiner, helsestasjon for ungdom og kulturtilbud.
  • Styret i Velferdstinget består av leder, nestleder og tre styremedlemmer. Arbeidsutvalget til Velferdstinget består av leder og nestleder, og dette er honorerte fulltidsstillinger.

Rundt om i Bergen står det plassert hundrevis av grønne sparkesykler. For tre kroner i minuttet, i tillegg til ti kroner for å starte, kan du suse rundt i Bergens gater med en fart på opptil 20 kilometer i timen.

Mange benytter seg av tilbudet, selv om prisen på en tur fort kan bli høy. Dette har Velferdstinget gått inn for å gjøre noe med.

Blå liste ved Universitetet i Bergen har i Velferdstinget fått gjennomslag for en resolusjon om studentrabatt på el-sparkesykler. Listeleder Håvard Rørtveit sier han opplever el-sparkesykler som et kult og nyttig transportmiddel, men at de ofte er i dyreste laget for studenter flest.

– Bergen, og spesielt Nygårdshøyden, er områder som passer godt til bruk av el-sparkesykler. Bakkene opp til Nygårdshøyden er bratte, kollektivtransporten går ikke så langt og det er vanskelig å tråkle seg opp med bysyklene, sier Rørtveit.

Ønsker abonnementssystem

Velferdstinget har vedtatt at de vil gå inn i samtale med Ryde, selskapet som leier ut el-sparkesyklene, for å se på mulighetene for en studentrabatt. Hovedformålet er økt studentmobilitet til redusert pris, og Håvard Rørtveit tror en abonnementsordning kan være en del av løsningen. Lime og Voi, tilsvarende leverandører i Oslo, har begge innført månedskort, en ordning som kanskje blir mer økonomisk i lengden.

– Vi håper at flere studenter skal kunne bruke sparkesyklene uten at det blir noen smell for lommeboka. Selv om vi ikke kommer til å finansiere rabatten, skal vi gjøre vårt beste for å komme fram til en billigere ordning, sier Håvard Rørtveit.

– Håpløst søksmål

I flere regionale og landsdekkende medier har det vært heftig debatt om hvorvidt el-sparkesyklene er positive eller negative for bybildet. Det klages på dårlig parkering, for høy fart og dermed trafikkfarer forbundet med bruk av sparkesyklene. Ettersom de har blitt brukt mer og mer har det også vært en økning i antall ulykker.

Byrådet i Bergen har uttalt at de ønsker å fjerne el-sparkesyklene, og gikk til sak mot selskapet Ryde da de satte dem ut i sommer.

Selv mener Håvard Rørtveit at kritikken fra byrådet er overdreven.

– Egentlig synes jeg byrådets søksmål er helt håpløst. Det er teit at folk oppfører seg dumt og parkerer syklene dårlig, men løsningen er ikke å fjerne alt. Det blir helt feil prioritering. At folk kjører i beruset tilstand er også et stort problem, men det er et lovbrudd på lik linje med å sykle i beruset tilstand. Jeg vil likevel ikke si at el-sparkesyklene er problemet her.

Hva med miljøet?

Resolusjonen i Velferdstinget tar kun for seg det praktiske med sparkesyklene, ikke det etiske. Det gjelder også miljøspørsmålet. El-sparkesykler har også blitt anklaget for å være lite bærekraftige og ha kort levetid, noe Rørtveit også bekrefter at han kjenner til.

Han mener likevel at det er opp til hver enkelt student hvilket transportmiddel de ønsker å bruke, men at Blå Liste uansett ønsker at prisen skal være overkommelig.

– Det aller viktigste er bedre fremkommelighet for studentene.

Studvest har forsøkt å komme i kontakt med Ryde, men har ikke lykkes i å få en kommentar.

Powered by Labrador CMS