Sammen skal prøve ut selvbetjente kasser

Ønsker å effektivisere kantinene og øke kvaliteten på produktet. – Det er jo trist hvis det går utover de ansatte, sier student.

NHH: Det er i denne kantinen at Sammen nå vil teste ut selvbetjente kasser.
Publisert Sist oppdatert

I løpet av februar vil Sammen Mat og Drikke gjennomføre et pilotprosjekt ved Norges Handelshøyskole (NHH). Det er bruken av selvbetjente kasser som nå skal testes ut i den nyeste av to kantiner på handelshøyskolen.

– Det handler om å finne mer effektive og brukervennlige betalingsløsninger. Vi vil effektivisere for å bruke ressursene våre på andre oppgaver, blant annet mer personlig service, nye produkter og matfaglig utvikling, sier direktør for Sammen Mat og Drikke, Ørjan Vågstøl.

Han forteller at de ser en tendens i markedet og næringen ellers at selvbetjent betaling innføres i dagligvarebutikker og restauranter. Nå ønsker Sammen å følge etter.

Vågstøl ser for seg noen uker med testing og tilrettelegging før piloten er i vanlig drift fra uke 8. Det er ikke satt en sluttdato for prosjektet, men den vil i hvert fall være i drift i 1-2 måneder, opplyser han.

Man vs. Machine

– Det kan jo være hyggelig å ikke møte noen når du handler, sier Lu Ying Yao.

– Det er jo hyggelig å møte noen når man handler, kontrer Hanna Iden. 

Latter bryter ut blant venninnene som går første året på økonomi og administrasjon ved NHH. De er ikke kjent med at Sammen nå skal innføre selvbetjente kasser, men stiller seg litt skeptisk når Studvest presenterer pilotprosjektet til dem. 

– Det er jo trist hvis det går utover de ansatte. De er så hyggelige de som jobber her, sier Anja Solberg.

Vågstøl i Sammen opplyser at de ikke ønsker å kutte i bemanningen.

– Vi ønsker å bruke våre ressurser og ansatte på mat og kvalitet. Det blir mer tid for de ansatte til å fokusere på matfaglige ting i ennå større grad.

En annen frynsegode ved selvbetjente kasser er at det kan bli mindre kø. Sammen håper de vil gjøre køavviklingen i kantinene lettere. Poenget om effektivisering støttes av økonomistudentene.

– Selv om jeg synes det er hyggeligere å få et smil fremfor å stirre inn i en datamaskin når jeg handler, så vil jeg nok gå der det er minst kø, sier Julie Våge. 

Kan få deg til å handle mindre sunt

Førsteamanuensis ved NHH, Mathias Philip Ekström, har spesialisert seg innenfor atferdsøkonomi og tror de selvbetjente kassene kan endre atferden til forbrukere. 

MINST KØ. Jentene på NHH forteller at de foretrekker mindre kø. F.v. Julie Våge, Anja Solberg og Lu Yiang Yao.

– Vi bryr oss om hvordan andre mennesker oppfatter oss, og vi er redd for at andre skal få feil oppfatning av oss, eller en oppfatning som ikke passer med den vi selv har.

Dersom du ikke trenger å forholde deg til andre mennesker når du handler, bryr du deg heller ikke like mye om hvilke signaler du sender ut. Det er gjort studier på NHH som viser at butikker som innfører selvbetjente kasser selger 15% mer av varer som brus, potetgull og godteri, i motsetning til andre produkter. 

– Selvbetjente kasser minsker muligheten for andre til å lage en oppfatning av deg basert på hva du handler.

Men i en kantine som Sammen her driver, vil det vel være flere sosiale aspekter enn kun interaksjonen med en person i kassen? 

– Ja, i slike kantiner spiser du gjerne maten sammen med andre, og da kan det også være viktig hvilke signaler du sender til dem. Det er ikke gitt at selvbetjente kasser automatisk får folk til å spise mer usunt.

Mer i vente fra Sammen?

I tillegg til pilotprosjektet med selvbetjente kasser ser Sammen på muligheten for å innføre en app.

ATFERDSENDRING: Mathias Ekström er førsteamanuensis ved NHH og har god kunnskap om hvordan vi påvirkes som forbrukere.

– Vi ser for oss en løsning der studenter kan forhåndsbestille enkelte produkter mens de ennå sitter på lesesalen, sier Vågstøl.

Dette vil føre til at kantinene kan produsere etter bestilling, noe som vil ha positive sider med tanke på matsvinn.

Appen er ennå i utredningsfasen. Sammen vil i nærmeste framtid sende ut en spørreundersøkelse der de ønsker å finne ut om studenter ønsker slike tjenester.

– Det finnes mange gode nye tekniske løsninger der ute. Vi ønsker å finne de beste vi kan benytte oss av og effektivisere så langt det lar seg gjøre, og det på en forsvarlig måte. Det er viktig at også studentene ønsker disse endringene.

Powered by Labrador CMS