Kultur

Vil trekke frem positive nyheter

På fredag skal 5000 gratisaviser deles ut i Bergen. – Vi mener ikke at de negative nyhetene ikke er viktige, men at positive nyheter ofte ikke trekkes frem, sier arrangør.

Publisert Sist oppdatert

– Det er lett for at positive nyheter drukner i alt det negative, sier Tina Totland Jenssen.

Hun er nestleder i SAIH-Bergen, som for øyeblikket er i oppkjøringen til en storaksjon.

Fredag 27. september arrangeres nemlig informasjonskampanjen «Verdens beste nyheter».

På sine nettsider skriver kampanjen at de «ønsker en kampanje hvor formålet er å fremme konstruktiv journalistikk og på den måten bidra til å opplyse Norges befolkning om de positive endringene som finner sted i verden som ellers ikke når overskriftene.»

Stort og lite

Prosjektet, som er et samarbeid mellom blant andre SAIH, Changemaker og Spire, har trykket 150 000 magasiner fulle av denne konstruktive journalistikken, og som fredag skal deles gratis ut over hele landet.

Totland er medarrangør for prosjektet i Bergen, og forteller at fokuset for journalistikken er bredt.

POSITIVT FOKUS. Tina Totland Jenssen, som er nestleder i SAIH-Bergen, forteller at de ønsker å trekke frem positive nyheter.

– I magasinet har vi alt fra mindre nyheter, for eksempel byer i forskjellige land som forbyr engangsplast, til større ting, som at ekstrem fattigdom er mer enn halvert siden 90-tallet, sier hun, men presiserer at hun selv ikke har sett magasinet ennå.

Selv om fokuset for aksjonen ligger på positive nyheter, er Totland likevel klar på at dette ikke er et angrep på kritiske nyhetssaker.

– Vi mener ikke at de negative nyhetene ikke er viktige, men at positive nyheter ofte ikke trekkes frem, sier hun.

– Det skjer fremskritt

I Bergen er det 5000 aviser som skal deles ut, forteller Totland. Hun melder at SAIH er klare for å mobilisere på aksjonsdagen.

– Når folk kommer bort til noen på gata forventer man ikke å få noe gratis, men på fredag får man det, slår hun fast.

SAIH-nestlederen mener aksjonen er viktig for å trekke frem nyheter som vanligvis ikke når overskriftene.

– Jeg tror det er lett å bli litt apatisk når man ser så mange negative nyheter og så lite positivt. Men det skjer fremskritt, og det finnes løsninger.

Powered by Labrador CMS