IKKE STUDENTVENNLIG. Studenter som er bekymret over privatøkonomien sniker oftere enn de som klarer seg bedre. Når skal Skyss forstå at det er høye priser på kollektivtransport som har skylden, spør Erlend Otterå. 

Skyss utnytter at studenter har dårlig råd og få andre alternativer enn å punge ut for enda dyrere bussbilletter.

Fylkesrådmannen har foreslått å øke prisene på buss og bybane i Bergen. Månedskortet for studenter vil han øke fra 470 til 485 kroner. Engangsbilletter er det som kjent ikke studentrabatt på. Men der ønsker fylkeskommunen, som eier Skyss, å fjerne rabatten man får hvis man betaler med mobilappen. Engangsbillettene, som nå koster 30,80 kroner i appen, vil øke til 37 kroner fra nyttår, dersom fylkesrådmannen får det som han vil.

Det høres kanskje ut som småpenger, men for en student teller hvert øre. Månedskortet er fortsatt et bra tilbud dersom man er avhengig av kollektivtransport daglig for å komme seg til skole eller jobb. Tar man for eksempel bybanen frem og tilbake hver dag i 30 dager blir det nesten åtte kroner per billett. Men de fleste studenter tar ikke buss eller bybane flere ganger daglig. Vi bor i Bergen, en by med korte avstander og mange boliger rundt studiestedene. De fleste av oss bruker kollektivtransport sporadisk når vi besøker venner eller skal til byen.

Likevel må vi betale like mye for billetten som voksne i full jobb og med nedbetalt studielån. Når Skyss nå vil øke prisene ytterligere, er det lite vi kan gjøre annet enn å punge ut. Vi har nemlig ingen andre alternativer. Få studenter har bil, og på en regntung novemberkveld er det ikke veldig fristende å spasere fra sentrum til Fantoft. Skyss utnytter en kundegruppe som er avhengig av kollektivtransport, men har begrenset betalingsevne. Dette går de langt i å innrømme selv: «Studenter er mindre prissensitive enn andre grupper. De har ikke noe annet valg enn å reise med et av tilbudene våre», sier Skyss sin salg- og markedssjef Hanne Alver Krum til Studvest.

Én ting er signaleffekten det har å øke prisene på kollektivtransport generelt. I en tid hvor man presser på for at flere og flere skal bruke kollektivtransport for å bekjempe klimautfordringene, er ikke akkurat en prisøkning det lureste virkemiddelet.

En annen ting er hvordan dette kan slå tilbake på Skyss selv. I 2015 gikk Skyss gjennom bøtene de hadde gitt for sniking på bussen. 75 prosent av de som ble tatt for snik var under 30 år. I en fersk undersøkelse gjort på oppdrag av blant andre Studvest kommer det frem at syv prosent av studentene i bergensområdet alltid eller nesten alltid dropper å kjøpe billett. 13 prosent svarer at de sniker av og til.

En videre analyse av tallene fra undersøkelsen viser også at jo mer bekymret man er for privatøkonomien, jo større er sannsynligheten for at man også sniker på bussen. Selv påstår Skyss at det ikke er stive priser som får studentene til å snike. Men den påstanden blir for dum. Stive priser gjør at man får mindre å rutte med, og når man har mindre å rutte med, ja da blir man mer bekymret for privatøkonomien.

En prisøkning på billettene vil bare ta et enda større jafs av studenters trange budsjett. Flere vil føle seg fristet til å droppe billetten på buss eller bybane. Og man kan ikke klandre dem som gjør det. Studenter har ikke like god kjøpekraft som voksne i jobb. Da er det urettferdig at vi må betale like mye for billetten.

Kommentarer

kommentarer