PENGESLUK. Etter nyttår kan prisene på buss og bybane øke.

Studenter er den gruppen som sniker mest på buss og bybane. Jo mer bekymret man er for egen økonomi, jo oftere sniker man, viser undersøkelse.

Om undersøkelsen

Fem prosent av studielånet virker mye, sier sykepleierstudent Marthine Ingebrigtsen når hun får høre at det er omtrent så mye en månedsbillett hos Skyss koster.

Selv er hun avhengig av kollektivtransport for å komme seg fra hjemstedet på Askøy til Høgskulen på Vestlandet (HVL). Hun kjører bilen sin halvveis, før hun tar buss siste stykket. Ingebrigtsen bruker Skyss’ ungdomsbillett, og er fornøyd med prisen enn så lenge.

– Om den stiger mer, kan det ha noe å si for økonomien min, selv om jeg jobber ved siden av studiet mitt.

Sniking henger sammen med privatøkonomi

Tidligere i høst skrev Studvest at syv prosent av studentene alltid eller nesten alltid sniker på bussen. Salgs- og markedssjef i Skyss, Hanne Alver Krum, sa til Studvest at prisen ikke er en faktor for om studenter sniker på kollektivtransport eller ikke.

I ytterligere analyser av spørreundersøkelsen har det nå kommet fram at studenter som regelmessig bekymrer seg for privatøkonomien sniker oftere enn de som ikke gjør det.

– Vi har full forståelse for at det kan være dyrt for noen, og fem prosent av det månedlige stipendet er en del penger, sier Krum når hun presenteres for de nye analysene.

Hun viser til forskning som sier at gjennomsnittsstudenten bruker 4500 kr i året på øl, før hun fortsetter:

– Da handler det om å prioritere hva man bruker penger til.

DYRT. Marthine Ingebrigsten forteller at det kan gå utover økonomien hennes hvis prisene til Skyss øker.

Vil øke prisene

I dag koster et månedskort 470 kroner for studenter. På enkeltbilletter er det ingen studentrabatt, men overfører man penger til mobilappen koster billetten 30,80 kroner. Nå har fylkesrådmannen i Hordaland, Rune Haugsdal, foreslått å øke prisen på samtlige periodebilletter, ifølge BT.

Om forslaget går gjennom, vil studentbilletten stige med 15 kroner fra 470 kr til 485 kr. Ungdomsbilletten vil stige fra 365 kr til 405 kr.

Rabatten på enkeltbilletter man får hvis man betaler med mobilappen vil Haugsdal også fjerne. Det vil si at man ikke kan kjøpe billett til 30,80 kroner, men må ut med 37 kroner for en enkeltbillett, dersom fylkesrådmannen får det som han vil.

– De kan godt holde seg på 470 kroner

Å få plass til busskortet i budsjettet er noe masterstudent ved HVL, Signe Ludvigsen, ikke har noen problemer med.

– Periodebilletten har ikke så mye å si på den totale økonomiske situasjonen min, selv om jeg ikke jobber ved siden av. At den koster cirka fem prosent av billetten er noe som går fint, sier hun.

Hun påpeker at kollektivtransport koster penger hvor som helst, men synes at prisen på Skyss-billettene kan holde seg på nivået de ligger på nå.

– De sier vel at de kommer til å øke prisen nå, og så øker de den igjen om litt og igjen etter det igjen, som vanlig. Den kan godt holde seg på 470 kroner i måneden, forteller Ludvigsen.

Studenter er verstinger

– Lavinntektsgrupper, som for eksempel studenter, er mindre prissensitive enn andre grupper. De har ikke noe annet enn valg enn å reise med et av tilbudene våre. Blant annet er det få studenter som eier egen bil. Da blir det enten kollektivtransport, sykling eller å gå, sier salgs- og markedssjef Krum.

Hun er klar i talen når det gjelder å snike på kollektivtransport.

– Det er uakseptabelt å snike. Det koster penger å kjøpe brød og melk på butikken, men du betaler for det likevel. Da er det rett og rimelig at du betaler for kollektivtransporten, også. Det er en felles innsats, og vi tjener ikke mye penger på dette, sier hun.

Skyss har store utgifter knyttet til drift av kollektivtransporten, og 40 prosent av inntektene deres kommer fra billettkostnader, opplyser Krum, før hun legger til:

– Du bidrar ikke til fellesskapet om du sniker. Vi vet at studenter er en versting-gruppe når det gjelder sniking. Det synes vi er dumt.

Kommentarer

kommentarer