Kommentar

Fingrene av fatet, Xi

Skal vi leve med at Kina utnytter oss, kun fordi USA lenge har gjort det samme?

GRÅDIG: Kinas president Xi Jinping leder en stat som nøye overvåker hva dens innbyggere gjør på internett. ILLUSTRASJON: Nilda Miltell
Publisert Sist oppdatert

Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for journalisten sine egne meninger.

Like før påske gikk Kunnskapsdepartementet ut med en anbefaling til alle ansatte ved universiteter og høyskoler i Norge: Ikke bruk Tiktok. Dette ble etterfulgt av at OsloMet gikk steget lenger i både å pålegge sine ansatte å slette Tiktok, samt anbefale studentene det samme.

Personvern og sikkerhetsmessige bekymringer har lenge preget debatten rundt den kinesisk-produserte appen, og nå raser den både nasjonalt og ellers i den vestlige verden.

Men hva er egentlig problemet med Tiktok?

Det knyttes blant annet bekymring til appens innsamling av personlige data, som det hevdes deles med kinesiske myndigheter. Ulovlig innsamling av data til statens fordel høres kanskje kjent ut? Dette har amerikanerne nemlig holdt på med lenge. Men skal vi leve med at Kina utnytter oss, kun fordi USA lenge har gjort det samme?

Selvsagt ikke.

I Tiktoks personvernserklæring kan du lese at du antageligvis har gitt dem godkjenning til å bruke «device sensors». Som begrepet tilsier, tillater dette at appen skanner enheten din, og samler inn informasjon om blant annet hvor du går og står. Hva slags annet formål kan dette ha enn å samle inn maksimalt med data som kan selges videre? Om jeg åpenlyst ble spurt om jeg ønsker at noen skal vite om jeg står, sitter, ser mot øst eller vest hadde jeg nølt betydelig mer enn de fleste gjør før tastetrykket som i dag tillater nettopp dette.

Jeg har ingenting å skjule, jeg bryr meg ikke om hvorvidt Kina vet at Justin Bieber iblant sniker seg inn på spillelista mi, svarer du kanskje.

Her misforstår mange. Det sitter ingen i Kina foran en skjerm og ser på hva akkurat du glaner på. Derimot høstes dine digitale spor og vaner, som igjen kan brukes til å blant annet manipulere dine meninger. Ved å mate deg med spesifikke vinklinger på aktuelle temaer, kan de med onde hensikter påvirke deg. På samme måte som propaganda gir en befolkning skjev informasjon, risikerer du at din data blir brukt til å mate deg med informasjon bedrifter ønsker du skal ha.

Algoritmen til disse appene er dessuten utformet for å gi brukerne en tilpasset opplevelse basert på deres interesser og vaner. Selv om det kan være behagelig å kun se de memesa du er interessert i, fører denne funksjonen også med seg en risiko for manipulering av brukernes synspunkter og vaner. Den informasjonen du gir brukes til å skreddersy dine tilbud og din «for-you page» slik at den som betaler mest kan subtilt styre hva du ser. 

Dette er ikke alltid like lett å oppdage i den salige blandingen av matoppskrifter og memes på Tiktoks forside.

Ikke nok med det – denne dataen kan også koste deg penger. En studie fra NorthEastern University konkluderte med at priser ofte endret seg (særlig knyttet til reiser), fra enhet til enhet basert på dataen som ble samlet.

Det er viktig å forstå at det ikke bare handler om personvern, men også om hvordan dataene kan brukes til å påvirke deg og dine vaner. Du trenger ikke være Kanye-fan lenge før du blir presentert for noen rimelig shady sider. Dette er spesielt viktig når det kommer til Tiktoks største demografi, nemlig barn og unge, som kan være mer sårbare for manipulasjon. Frankrikes president Emmanuel Macron beskrev appen som «det mest forstyrrende og effektive nettverket for unge mennesker i dag».

Tross at mange opplever Tiktok som et morsomt og avslappende tidsfordriv, mener jeg at risikoen oppveier de positive sidene. Utdanningsinstitusjoner har ingen makt til å tvinge sine studenter til å slette en app, og det skal de heller ikke ha. Men med så mye informasjon som disse institusjonene sitter på, mener jeg det er på tide å anbefale sine studenter å unngå Tiktok som pesten.

Jeg applauderer OsloMet for deres oppfordring om å slette appen. Bare fordi du gir dataen til skumle amerikanske bedrifter, betyr ikke at du også trenger å gi den til enda skumlere kinesiske bedrifter. Tiktok er et datasamlingsfirma forkledd som et sosialt medium.

Om ikke studiestedene i Bergen vil anbefale det, så gjør jeg!

Powered by Labrador CMS