AMBISIØS. Arrangementsansvarlig David Teigen og resten av MedHum har satt seg et hårete mål på tre millioner kroner innen året er omme.

De håper å slå den gamle rekorden.



Hva er MedHum?

En oransje campingvogn står parkert på Festplassen. Påskrevet er logoen MedHum, og rundt doningen myldrer en gjeng unge mennesker iført legefrakker og hawaii-inspirerte blomsterkranser.

– Du kan si vi er ute og sjekker reisefeberen til folk, sier David Teigen med et smil.

Han er nasjonalt arrangementsansvarlig for organisasjonen Medinsinerstudentenes humanitæraksjon (MedHum), og har de siste dagene, sammen med fem andre medlemmer, vært på campingtur for en god sak.

Reisefeberen blir ganske riktig sjekket, i form av målinger av puls og blodtrykk på forbipasserende som måtte ønske det. I tillegg deler studentene ut alkoholfrie sommerdrinker, tar imot donasjoner, og tilbyr gratis hårklipp i regi av en velvillig frisørkjede som har stilt opp med frisører og utstyr.

SOMMERGRILLING. MedHum-medlemmene rigget opp til skikkelig campingstemning på Festplassen.

Vil samle inn tre millioner

I år er målet for aksjonen å samle inn penger til UNICEF sitt Makani-prosjekt, som vil gi krigsrammede barn i Jemen muligheter for skolegang og utdanning. I vår produserte medisinstudentene gensere til inntekt for samme sak. Den aksjonen ble en stor suksess, og MedHum håper å bygge videre på dette momentumet gjennom sommer og høst.

– Rekorden for innsamlede midler så langt ligger på rundt 2,4 millioner kroner. Det tror jeg vi kan slå i år, forteller Teigen. MedHums ambisjon for årets prosjekt, ifølge Teigen, er å nå 3 millioner kroner.

FORFRISKNINGER. Nesjla Syrous manner drinks-stasjonen.

Så langt i år har MedHum samlet inn over 1 million kroner.

– En tulleidé

Denne lille, oransje campingvognen har de dratt med seg fra Trondheim, via Oslo, før de ankom Bergen den 7. august. MedHum-medlemmene kan fortelle om blant annet pop-up-konserter, campingvogn-tatoveringer og motortrøbbel fra turneens gang.

– Vi kastet rundt ideer til hva vi kunne gjøre i sommer, og noen foreslo å dra på tur med campingvogn, nesten som en tulleidé, forteller PR-ansvarlig for sommerturneen, Rebecca Presterud.

HJEMME PÅ VEIEN. PR-ansvarlig Rebecca Presterud har rukket å bli godt kjent med campingvognen de siste dagene.

Ideen satte seg imidlertid fast hos arrangørene, og selv om de var optimistiske, var det ingen som helt visste hvordan turneen ville utarte seg.

– Vi ante egentlig ikke hvordan dette kom til å bli, men det har gått over all forventning, sier hun.

– Som et avstandsforhold

Arrangementsansvarlig Teigen hadde også sine reservasjoner i starten. Han kan fortelle om utfordringer med å koordinere en slik aksjon når det skal organiseres mellom medisinstudenter i fire forskjellige byer.

– Det var fryktelig slitsomt i starten, forteller han.

Jeg tenkte at «dette må bli bra, ellers…»

– Alle vi som arrangerte dette satt jo på hver vår kant av landet. Det var som et avstandsforhold. Men så møttes vi, og alt bare klaffet.

– Hvordan traff du valget om at du ville bruke sommeren din på dette prosjektet?

– Jeg var jo litt usikker på om det kom til å bli verdt det, til å begynne med. Jeg tenkte at «dette må bli bra, ellers…»

Verdt det ble det, kan Teigen imidlertid opplyse om. Og selv om den oransje campingvognen nå er parkert, er det ikke slutten på MedHums aksjonsår. Den siste innspurten skjer i form av en aksjonsuke fra 17. til 23. september, hvor studentene håper å samle inn ytterlige til inntekt for UNICEF.

Teigen er optimistisk.

– Det at vi fokuserer på barn med traumer fra krig og flukt tror jeg gjør at mange, også i Norge, kan kjenne seg igjen og føle sympati, sier han.

Kommentarer

kommentarer