Nyhet

Benytter reklamebyråer for å nå ut til nye studenter

Det er stor forskjell i hvor mye de største offentlige studiestedene i Bergen bruker på PR- og reklamebyråer.

UTDANNINGSINSTITUSJONENE: De største offentlige studiestedene i Bergen brukte til sammen over syv millioner kroner på PR- og reklamebyråer i 2022. FOTO: Johanne Marlene Hansen / Jeffrey Meijer / Henriette F. Thorkildsen (arkiv)
Publisert Sist oppdatert

Tre av Bergens største utdanningsinstitusjoner brukte samlet over syv millioner kroner på PR- og reklamebyråer i 2022. Universitetet i Bergen (UiB) troner øverst på listen.

I 2020 inngikk universitetet en fireårig avtale med reklamebyrået Try som har en årlig kostnad på 6,25 millioner kroner. Deretter på listen følger Høgskulen på Vestlandet (HVL) med 814.900 kroner og Norges Handelshøyskole (NHH) som har brukt 232.976 kroner på.

Det viser tall Studvest har fått innsyn i.

Vil øke kjennskapen til universitetet

Odd Vegard Kandal-Wright i kommunikasjonsavdelingen på UiB sier til Studvest at universitetet i samarbeid med PR-og reklamebyråer har laget kampanjer for å reklamere for det brede utdanningstilbudet de tilbyr. 

– UiB er i konkurranse med andre norske utdanningsinstitusjoner om de skarpe hodene, og gjennom vårt samarbeid med eksternt byrå, har vi fått til gode kampanjer som igjen resulterer i økt kjennskap til UiB og vårt studietilbud.

Til sammen har den fireårige Try-avtalen en verdi av 25 millioner kroner. På spørsmål om effekten de har sett av dette, svarer Kandal-Wright at kjennskapen til UiB har økt i målgruppene de har siktet seg inn på.

SENIORRÅDGIVER I KOMMUNIKASJONSAVDELINGEN TIL UIB: Odd Vegard Kandal-Wright PRESSEFOTO: Eivind Senneset

– Målinger viser at kjennskapen til UiB har økt i målgruppen, og at vi dermed har lykkes med det arbeidet som er gjort.

Han legger til at UiB er åpen for å fornye avtalen når den går ut i 2024, men at dette potensielt vil bli avgjort ved en anbudskonkurranse.

Samlet økning av førstegangsøkere

SSB sine rekrutteringstall for 2023 viser at både UiB og HVL har hatt en liten nedgang fra året før når det kommer til førstegangsøkere, men at de fortsatt har en samlet økning siden 2020.

Nestleder i kommunikasjonsavdelingen til HVL, Helge Olsen, opplyser til Studvest at de bruker eksterne samarbeidspartnere for å tilføre kompetanse de selv ikke har i tilstrekkelig grad. 

Han begrunner pengebruken med at de har fått god hjelp.

– I dette tilfellet har vi fått hjelp av et byrå til å jobbe med markedsføringskonsepter og utarbeide kampanjer for studentrekruttering.

Vil øke den internasjonale omtalen

Direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt ved NHH, Geir Mikalsen, begrunner bruken av PR-byrået Blue Sky med at NHH vil øke omtalen sin i internasjonale medier for å øke synligheten som en handelshøyskole i det europeiske toppsjiktet.

Videre legger han til at samarbeidet har sikret dem 42 saker på trykk i internasjonale medier med et samlet antall bekreftede lesere på cirka 700.000 personer,og et potensial til å nå flere hundretalls millioner mennesker. 

DIREKTØR: Geir Mikalsen er direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt ved NHH. PRESSEFOTO: NHH

– Vi har en rekke tiltak gjennom ulike portaler for å nå ut til internasjonale studenter med tilbudet vårt. Når studentene eller foreldrene deres samtidig leser relevante oppslag om oss i viktige medier, får de en bekreftelse på at vi er blant de ypperste skolene i Europa.  

Foreløpig har de ikke sett en signifikant endring på antallet internasjonale søkere, men de håper på en positiv effekt fra 2024 og utover.

Powered by Labrador CMS