TEKST AV: Jannike Svensvik, kulturjournalist i Studvest. FOTO: Toril Sunde Apethun

Kommentar: Ofte blir musikkstudenter spurt om gratisarbeid. Det er ødeleggende for markedet de skal ut i.


Musikere blir veldig ofte spurt om gratisarbeid, og spesielt gjelder dette studentene. Musikkstudenter blir ofte møtt med argumenter som eksponering og god trening. Dette gjelder ikke kun forespørsler fra mindre, private aktører som ikke tenker lengre enn sin egen nese, men også de store og etablerte aktørene i Norge.

For noen uker siden kunne vi lese i VG om Julie Bergan som dro på turné for å stille med oppvarming for Alan Walker. Som betaling fikk hun kun det som omtales som en «symbolsk sum». Julie Bergan er et navn som begynner å etablere seg på det norske musikkmarkedet. Hun har både et større plateselskap og bookingbyrå i ryggen, derfor er det både sjokkerende og synd at hun ikke får skikkelig betalt for arbeidet hun utfører.

Dersom en utdanningsinstitusjon legger opp til at studentene skal utføre ulønnet arbeid, så skyter de seg selv i foten, studentene i ryggen og markedet midt i fleisen.

For å ta et annet grovt eksempel så har studenter fra Norges Musikkhøgskole (NMH) i Oslo vært engasjerte av NRKs Stjernekamp de siste årene. Her legger NMH opp til at NRK får nyte av gratis arbeidskraft mens studentene sitter igjen som de store taperne.

Dersom en utdanningsinstitusjon legger opp til at studentene skal utføre ulønnet arbeid, så skyter de seg selv i foten, studentene i ryggen og markedet midt i fleisen. For å ha et fungerende musikk- og kulturmarked så må alle ta sin del av ansvaret.

Hans Ole Rian, forbundsleder i Musikernes Fellesorganisasjon (MFO), ser ikke blidt på praksisen hvor honorar primært kommer i form av oppmerksomhet og eksponering. Han kaller det en «ukultur» i saken om Julie Bergan, skriver VG. MFO har utarbeidet egne minstesatser for hva en musiker skal ha i lønn og oppfordrer alle til å forholde seg etter disse.

Som musikkstudent har jeg selv opplevd å bli avvist på grunn av at jeg krever lønn for jobben jeg gjør, og dette er jeg ikke alene om. Det finnes dessverre nok av sultne studenter som godtar å bli underbetalt. Dette er faktorer som dessverre skaper ringvirkninger, og derfor, kan jeg på et visst nivå forstå hvordan en mindre aktør kan komme til den konklusjonen at kultur- og musikkformidling kan virke som et innsparingspunkt i et budsjett.

Studenter som jobber gratis finnes det dessverre mange av innenfor flere ulike felt, ikke bare musikk. Det at enkelte musikere sier at lønnsnivået ikke har økt nevneverdig siden 80-tallet (Sunnmørsposten), er likevel bemerkelsesverdig. Det sier noe om hvor ødeleggende det kan være for markedet dersom man, både som student eller profesjonell, lar være å stå på kravene.

Jeg ønsker meg et rikt og mangfoldig musikkliv, men tror dessverre at det hadde blitt mange lite underholdende konserter der ute dersom musikken skulle være symbolsk på samme måte som lønnen.

Kommentarer

kommentarer