OPPDATERT PÅ TRENDER. – Har du et ensfarget antrekk som man pynter med gulløredobber med rosa dusk, blir det veldig fresht, sier Susann G. Grongstad. FOTO: BEATE FELDE

Hun markedsfører produktene sine via sosiale medier.



Susann Grønningsæter Grongstad (24) studerer medievitenskap ved Universitetet i Bergen (UiB), samtidig som hun produserer og selger egne øredobber. 

– Jeg liker å oppdatere meg på trender og så at det begynte å bli «in» med dusker, så jeg bestemte meg for å lage et par til meg selv, sier hun.

«IN» MED DUSKER. Susann så på Instagram at øredobber med dusker ble veldig populært. FOTO: BEATE FELDE

– Hvor har du kjøpt de?

Grongstad sin virksomhet begynte med at vennene hennes lurte på hvor hun hadde kjøpt øredobbene hun brukte. Da hun fortalte at hun lagde dem selv, rant bestillingene inn.

– Jeg la ut et bilde av meg selv på Instagram med øredobbene, og skrev at det var bare å spørre hvis man ønsket et eget par. Da var det mange som tok kontakt, sier hun.

Antropologistudent ved UiB Sofie Emili Kullerud (22) driver også egen virksomhet, der hun produserer og selger egne brosjer.

– Jeg startet ikke opp fordi jeg skulle tjene penger. Jeg satte en fast pris på 250 kroner, og jeg har solgt en del for den prisen, sier hun.

HJEMMELAGET. Sofie Kullerud (22) lager brosjer med ansikter som motiv. FOTO: ANNA ISABELLA SVEINSSON

Kullerud understreker at økonomidelen ved gründervirksomheten ikke har vært utfordrende så langt, men at når hun skal videreutvikle produktet trenger hun bedre og dyrere materialer. Da vil hun være avhengig av at hun tjener nok på det hun selger.

– Så langt har jeg lagd brosjene av ståltråd, og det er lett å finansiere, sier hun.

MOTIVERENDE KUNST. Kullerud forteller hun har ingen problemer med å lage brosjer ved siden av studiet. FOTO: ANNA ISABELLA SVEINSSON

Både Grongstad og Kullerud markedsfører produktene sine via både Instagram og gjenbrukappen Tise.

Tidkrevende bachelor

Medievitenskapsstudent Grongstad forteller at da hun holdt på for fullt, ble det mange par øredobber per uke. Da trenden med dusker eksploderte var det enda flere som ville kjøpe, og hun lagde opp imot 20 par i uken. Etter sommeren i fjor var ikke dette lenger mulig.

– Jeg fikk rett og slett ikke tid. Både bacheloren og andre skoleting tok opp veldig mye av tiden min, så jeg måtte sette en liten stopp.

For Kullerud derimot er det enklere å kombinere virksomheten med studiet, og hun hevder det ikke tar så lang tid å lage brosjene. Hun har selv holdt på siden januar, og presiserer at dersom virksomheten skulle bli større og mer populær vil hun sette av mer tid.

Vil ikke selge tull

Grongstad sier hun er svært opptatt av at det skal være god kvalitet på smykkene hun selger. Hennes største frykt er at en kunde ikke skal være fornøyd med produktene.

– Jeg vil ikke selge noe tull.

Studenten presiserer lattermildt at siden det er hun som skal betale for materialet er det veldig kjipt å ikke få solgt noe.

– Jeg selger ingenting som jeg ikke liker selv, sier Grongstad.

Der er ikke Kullerud helt enig.

– Noe av det jeg har laget er jeg mindre fornøyd med, men likevel vil folk gjerne kjøpe det, sier hun.

Kommentarer

kommentarer