– Medisinstudiet har stort forbedringspotensiale

Medisinstudiet ved UiB havner på den gale siden blant annet når det gjelder oppfølging og evnen til å engasjere studentene.

UNDERVISNING. Studiebarometeret viser at medisinstudentene er misfornøyde med flere punkter på studiet. Her lærer de om testing av lungefunksjonen, eller spirometri. FOTO: BEATE FELDE.
Publisert Sist oppdatert

I et laboratorium i nærheten av Haukeland står et knippe medisinstudenter samlet rundt en maskin og følger nøye med, mens en av dem blåser hardt inn i et rør.

Til heiarop fra de rundt, måler den kvinnelige studenten hvor mye luft hun klarer å blåse ut på kort tid, eller spirometri, som det heter på fagspråket.

 – Det er veldig gøy, men litt tungt, sier Ingunn Anette Halset.

Hun og medstudentene Iselin Kulild og Leo Larsen går andre året på medisin ved UiB, et studie de er veldig fornøyd med. Det er derimot ikke alle medisinstudentene ved Universitetet i Bergen (UiB) som er like fornøyde. I følge studentundersøkelsen Studiebarometeret, som NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen) la frem mandag 5. februar, er nemlig flere medisinstudenter misfornøyde med både undervisning og muligheten til å påvirke utdanningen.

Tar selvkritikk

Det som kommer frem i undersøkelsen er blant annet at studentene mener de får lite tilbakemeldinger, dårlig faglig oppfølging og at underviserne verken lykkes med å engasjere studentene eller å formidle stoffet på en enkel måte.

Studentene føler også at kritikk og innspill ikke blir fulgt opp bra nok. Undersøkelsen gikk ut til studenter i hele landet, deriblant over 300 studenter ved medisinutdanningen i Bergen. Omtrent halvparten av de spurte medisinstudentene svarte.

– Man skal ta disse tallene seriøst, da de reflekterer en opplevelse mange av studentene har. Dette viser at det absolutt er et stort forbedringspotensial på medisinstudiet, sier leder av medisinsk studentutvalg ved UiB, Gard Aasmund Skulstad Johanson.

SCORER LAVT. På en skala fra én til fem, der én er lite tilfreds og fem er svært tilfreds, havner medisinstudiet på 2,5 når det gjelder faglig oppfølging i studentundersøkelsen Studiebarometeret. FOTO: BEATE FELDE.

Selv om medisinstudiet kommer dårlig ut på flere punkter viser undersøkelsen at studentene alt i alt er fornøyde. På dette spørsmålet får medisin studiet en score på 3,9.

Johanson forteller at en ny studieplan har ført til en del omveltninger for både studenter og ansatte, og at dette kan være noe av grunnen til resultatet av undersøkelsen.

Prodekan for medisinsk fakultet, Steinar Hunskår, tar også opp innføringen av den nye studieplanen som en avgjørende faktor, men erkjenner at noen av resultatene har vært dårlige over flere år, noe han håper vil bli bedre med det nye studieløpet som vil være i full drift i 2021.

– Samlet sett svarer studentene dårlig på spørsmål om faglige tilbakemeldinger, og det er kanskje ikke en bombe. Vi har vært for lite tett på studentene, men det vil bli bedre, forteller han.

– Ikke naturlig med mye tilbakemelding

De tre medisinstudentene Kulild, Larsen og Halset kjenner seg ikke igjen i at for lite tilbakemeldinger og oppfølging har vært et problem.

– Jeg synes ikke det er så naturlig med mye tilbakemelding på vårt studie. Vi har få obligatoriske arbeidskrav, og på andre året er praksisen vi har bare observerende, forklarer Kulild.

Hun forteller videre at hun alltid har fått oppfølging og tilbakemeldinger når hun selv har bedt om det.

FORNØYDE. Medisinstudentene Ingunn Anette Halset (til venstre) og Iselin Kulild kjenner seg ikke igjen i resultatene fra Studiebarometeret. FOTO: BEATE FELDE.

– Jeg er ikke overrasket over at det kommer frem at vi får lite tilbakemelding. Hvis undersøkelsen hadde spurt om vi ønsket mer tilbakemelding, tror jeg derimot ikke mange hadde svart at de ønsket det, konstaterer Kulild.

Ifølge undersøkelsen ser heller ikke medisinstudentene ut til å være spesielt fornøyd med de faglig ansattes innsats. Larsen forklarer at de har hatt såpass mange ulike forelesere at det er vanskelig å gi et konkret svar på om de er gode å formidle stoffet eller ikke.

– Noen er kjempeflinke, sier Kulild.

– Andre er mindre flinke, skyter Halset inn.

Kjenner seg ikke igjen

De tre studentene kjenner seg heller ikke igjen i beskrivelsen av å ikke ha påvirkningskraft, eller at kritikken deres ikke blir fulgt opp,

–  Administrasjonen har ofte møter med tillitsvalgte, så jeg føler absolutt at vi har muligheten til å påvirke, sier Larsen.

De tre studentene tror det har mer å gjøre med studentenes høye forventninger, og skryter av forelesernes vilje til å ta imot tilbakemeldinger.

– De fleste forelesere spør oss om tilbakemelding etter deres forelesnings-bolk er over og er veldig åpne for det, forteller Kulild.

Hun tror at de som har svart på undersøkelsen er de som har sterke meninger, enten positive eller negative, mens de som er rimelig fornøyde, slik som henne selv, kanskje har droppet å svare .

Tar studiebarometeret seriøst

Gard Aasmund Skulstad Johanson mener også at fakultetet tar kritikk på alvor og tar de tillitsvalgte seriøst.

– Jeg vil si at de tar studentene på alvor, og de har også tatt denne undersøkelsen veldig seriøst, sier han.

Prodekan Hunskår er glad for at 51 prosent av de spurte medisinstudentene svarte på undersøkelsen, som er en økning fra fjoråret. Han forteller at de kommer til å jobbe aktivt med resultatene som har kommet inn.

– For å få til det må vi ha ærlige svar, men vi må ha mange av dem. Jo flere som kritiserer, jo bedre er det, selv om det er negativt. Da får vi mer realistiske svar, som igjen gir oss muligheten til å faktisk gjøre noe, sier han.

Powered by Labrador CMS