Nyhet

– Det er først nå jeg har tatt innover meg at jeg faktisk aldri har hatt eksamen

Høstens eksamensperiode nærmer seg med stormskritt. For en spesiell gruppe studenter kribler det litt ekstra i magen.

SPENT. Førsteårsstudent Kristi Eldøy Eide (19) hadde ikke eksamen på videregående. Det gjør henne ekstra spent i med møte eksamenssituasjonen i høyere utdanning.
Publisert Sist oppdatert

­­­– Det er spennende å tenke på, men også veldig skummelt, sier Kristi Eldøy Eide.

19-åringen fra Stord har tatt fatt på sitt første semester ved Høyskolen Kristiania i Bergen, hvor hun studerer markedsføring og merkevareledelse.

I likhet med veldig mange andre førsteårsstudenter kommer Eide rett fra videregående skole. Det er ingen sensasjon i seg selv, men hun tilhører like fullt en spesiell gruppe studenter.

Mange førsteårsstudenter går nå eksamenshøsten i møte uten annen eksamenserfaring enn den de fikk som tiendeklassinger på ungdomsskolen. Pandemien sørget for at alle ordinære eksamener i grunnskole og videregående ble avlyst både i 2020, 2021 og 2022.

­­­­– Jeg ble egentlig veldig lettet alle gangene eksamen ble avlyst på videregående. Det er først nå jeg har tatt innover meg at jeg faktisk aldri har hatt eksamen, sier Eide.

Skuffet da eksamen ble avlyst

I årets SHoT-undersøkelse, som kartlegger studentenes trivsel og helse, er grad av eksamensangst bak studentene kartlagt. Der oppgir 17 prosent av studentene at de plages svært mye, og 31 prosent at de plages av eksamensangst.

Eide er ikke alene om å kjenne på følelsen av å være uforberedt. Betel Mulat (19) er førsteårsstudent i hjembyen Bergen, og har heller ikke fått kjenne på eksamensnerver gjennom sine tre år på videregående.

­­­– Jeg ble egentlig veldig skuffet da vi fikk beskjed om eksamensavlysningene. Jeg har alltid hatt en tanke om at jeg skal studere rett etter videregående, og at det dermed hadde vært veldig fint å ha litt forkunnskaper om eksamen og hva det innebærer. Det føles kjipt å ikke være forberedt, sier Mulat.

Hun studerer organisasjonspsykologi, HR og ledelse ved Handelshøyskolen BI, og forteller at totalt fire eksamener venter henne denne høsten – den første allerede tidlig i november.

­­– Jeg vet ikke helt hva jeg går til, og synes det er vanskelig å vite helt sikkert hvordan jeg bør forberede meg. Lærerne mine på videregående prøvde å gjøre tentamener og heldagsprøver så «eksamenslike» som overhodet mulig, men det blir jo ikke helt det samme. Jeg er kanskje spesielt nervøs for sensorene og selve vurderingen, forklarer BI-studenten.

– Kjenner mange som er ganske stresset
UFORBEREDT. BI-student Betel Mulat (19) savner forkunnskaper om eksamen og hva det innebærer. Eksamensavlysningene på videregående skuffet henne.

Eide skal ha to eksamener i desember.

­­­­– Man lærer nok veldig mye av å oppleve en eksamen og stå i selve situasjonen. Når jeg ikke har den erfaringen, er det vanskelig å vite hva en eksamen er, rett og slett. Bare det å tenke at jeg skal ha en eksamen jeg må øve og forberede meg til, er uvant. Det er nok forberedelsesprosessen og det å skulle prestere i selve eksamenssituasjonen jeg gruer meg mest til, sier Eide.

­­­– Har dere fått inntrykk av hva andre medstudenter i samme situasjon tenker rundt problemstillingen?

­­­– Jeg kjenner mange som er ganske stresset. Jeg tror det handler om at eksamen er en veldig stor ting i seg selv, og at det forsterkes når man i tillegg mangler erfaring og ikke vet helt hva man går til, poengterer Mulat.

Oppmerksomme på problemstillingen

Direktør for BI campus Bergen, Elisabeth Seim, understreker at de er oppmerksomme på den manglende eksamenserfaringen blant mange av årets førsteårsstudenter. Hun trekker frem tilrettelegging og god informering som viktige fokusområder.

­­­­– Vi er opptatt av å trygge våre studenter på best mulig vis. Ved spesielle behov kan studentene søke om tilrettelegging, og så langt kan det i år se ut som det er et økende antall søknader av denne typen, sier Seim.

Hun legger til at det likevel er litt tidlig å si, da BI ikke har fått behandlet alle søknadene om tilrettelegging ennå. 

Dyriske tiltak ved Høyskolen Kristiania i Bergen

Også ved Høyskolen Kristiania Bergen mener de å være godt forberedt i forkant av høstens eksamensperiode.

Direktør for BI campus Bergen, Elisabeth Seim, forteller at de er oppmerksomme på den manglende eksamenserfaringen til flere førsteårsstudenter. ARKIVFOTO: Andrea Olsen

­­­– Vi arrangerer blant annet kurs i studieteknikk og i hvordan man skal håndtere eksamensangst. Dette er forsåvidt ikke nytt, men vi vil regne med mer pågang på kursene i år på grunn av en studentgruppe med andre erfaringer fra videregående skole enn tidligere år.

Det sier leder for eksamensavdelingen ved Høyskolen Kristiania, Silje Hjelset Nygaard.

– Vi har stor tro på studentenes evne og vilje til å tilpasse seg og til å ta til seg ny lærdom, og vi mener at når de deltar på kurs om god studieteknikk og bruker dette i studiehverdagen, vil de være godt rustet før eksamen, legger Nygaard til.

Videre opplyser hun om at eksamensformene og vurderingsordningene ikke vil være endret fra tidligere år. Hun forsikrer at eksamensavdelingen er forberedt på flere spørsmål enn normalt knyttet til gjennomføring av eksamen.

Høyskolen Kristiania Bergen har også et tiltak av den myke sorten for eksamensnervøse studenter.

­­­­­– Vi har terapihunder som skal roe ned nervene til nervøse studenter når eksamen nærmer seg, meddeler Nygaard.

Leder for eksamensavdelingen ved Høyskolen Kristiania, Silje Hjelset Nygaard, mener også de er forberedt til å håndtere den manglende eksamenerfaringen til ferske studenter. ARKIVFOTO: Silje Fridén.
Powered by Labrador CMS