LEDER STUDENTDREVET PLATESELSKAP. Ingrid Døssland og Filip Mekki har ledet Noroff Records gjennom dets første år.

Noroff Records er Norges første og eneste studentdrevne plateselskap. Nylig ga de ut årets sjette låt. – Det var en bratt læringskurve, for å si det sånn.



I et gammelt industribygg på Wergeland jobber studenter fulltid med å realisere mang en artistdrøm. Noroff Records slipper singler fra artister som studerer ved Noroff School of technology and media. Plateselskapet ble startet høsten 2018, og har allerede rukket å gi ut seks singler av fem artister.

Ingrid Døssland og Filip Mekki har drevet selskapet gjennom dets første leveår. De studerer henholdsvis komponering og lydteknikk på Noroff, og er selv blant artistene som Noroff Records har sluppet – hun under artistnavnet DØSSI, han under Fukuo.

– Dette er et springbrett for alle talentene vi har på Noroff, mener Døssland.

De sitter på et ikke særlig stort, men hyggelig kontor, innredet med arbeidsbord, høyttalere, planter og en velbrukt sofa. Vegg i vegg ligger et musikkrom, derfra høres jamming fra flere av artistene som Noroff Records har sluppet i år.

SPRINGBRETT. Noroff Records ønsker å være et springbrett for skolens talenter.

Alt gjøres frivillig, og selskapet har ingen utgifter. Dette kan til tider være utfordrende, men først og fremst er det en fordel, mener Døssland.

– Folk er genuint interessert i å skape det beste mulige produktet. Dugnadsånden hjelper virkelig på innsats og engasjement, sier hun og smiler.

– Og fallhøyden blir lavere når vi ikke investerer penger i det vi lager. Det passer fint når vi skal prøve og feile oss fram, legger Mekki til.

FRIVILLIG. Alt i Noroff Records blir gjort på frivillig basis.

Bygger merkevare

Særlig fokuserer Noroff Records på promotering og merkevarebygging for dem de gir ut. Dette er nøkkelord for håpefulle artister, ifølge Døssland og Mekki. Særlig i dag.

– Før var man avhengig av å bli signert av et selskap for å utgi musikk, forteller Mekki.

Slik er det ikke i dag. Betegnende er det at fenomenet «bedroom pop» blitt svært synlig de siste årene. Bergensbandet Boy Pablo er blant dem som kan plasseres under denne sjangeren.

– Man kan spille inn en låt hvor som helst, også på ens eget soverom. Med dagens teknologi og strømmetjenester, er det ikke vanskelig å gi ut musikk.

Utfordringen er å nå ut. Hvordan blir man lagt merke til i havet av nye navn?

JAMMER. Magnus Hanserud slapp singel med Noroff Records tidligere i april, under artistnavnet Strange Meteor.

– Å skape sitt merke er viktig for å bygge et publikum, forteller Døssland. I Noroff Records hjelper vi artisten med det helhetlige inntrykket – hele pakken.

Pakken består av flere komponenter i tillegg til det musikalske. For eksempel kan det visuelle, både ved singelen og artisten selv, ha mye å si for hvorvidt man klarer å holde på lytterne sine.

SKAPER ET MERKE. Det er mye som skal på plass for at en artist skal nå ut til et publikum, sier Ingrid Døssland.

Sosiale medier er i denne sammenheng et viktig verktøy, om man lærer seg å bruke det riktig.

– Om man er aktiv og først og fremst strategisk, kommer man langt med Facebook og Instagram. Dette er gratis, eller veldig billig, promo som vi gjør god bruk av, forteller Mekki.

Fokusere på musikken, ikke Instagram

Å være artist er altså mer en «potetvirksomhet» i dag enn tidligere, ifølge Mekki.

– Det er litt synd, for det krever at artister som egentlig skal drive med musikk, må bruke mye av tiden sin på alt rundt, mener Sondre Grøteide.

Han går første året på Noroff og slapp i mars singelen «‘til it sticks» under artistnavnet son/dre, i samarbeid med Noroff Records. Han opplever det som en stor fordel å ha dem med på laget.

– Det var herlig å kunne fokusere på selve singelen, ikke Instagram, forteller han.

–Vi er potetene for at artisten skal slippe å være det, skyter Mekki leende inn.

FORDEL MED SAMARBEID. son/dre (Sondre Grøteide) har sluppet singel i samarbeid med Noroff Records.

På «New Music Friday»

Noroff Records samarbeider med det bergensbaserte musikkforlaget EDDA Music. I starten av året ble Døssland og Mekki kurset av dem i blant annet strategi, promotering og distribusjon.

– Det var en bratt læringskurve, for å si det sånn. Det var mye å sette seg inn i, og veldig mye som man ikke tenker på som artist, sier Døssland.

Derfor er hun sikker på at erfaringene og kunnskapen hun har ervervet seg i løpet av dette året, kommer til å hjelpe henne mye i karrieren. Blant annet har hun i større grad enn tidligere forstått hvor mye arbeid som ligger bak det å skaffe seg et nettverk.

OFF RADAR. Fannar Ingi Fjölnisson og Natan Elvarsson utgjør artistduoen Off-Radar, og er blant dem som har sluppet singel med Noroff Records.

– Det er noe av det viktigste vi gjør. Samarbeidet med EDDA er et perfekt eksempel; det er gjennom nettverket til lærerne våre på Noroff at vi har fått til et samarbeid med en så stor gruppe.

Og samarbeidet gir videre innpass. For eksempel har flere Noroff Records-utgivelser vært å finne på Spotifys spillelister «New Music Friday» og «Ny pop» i vår.

– Det er ikke tvil om at EDDA Music åpner en del dører for oss, sier Døssland.

De starter eget selskap

Døssland og Mekki går nå inn i sine siste måneder som ledere av Noroff Records. Til høsten blir det førsteårsstudentene Isabell Vassbotn, Andreas Haugsbø og Fannar Ingi Fjölnisson som tar over driften av selskapet.

– Det er en gyllen mulighet til å suge til seg masse verdifull kunnskap, sier Vassbotn. Så skal vi gjøre vårt beste for å videreføre det gode arbeidet, det gleder vi oss til.

TAR OVER. Isabell Vassbotn, til høyre, er blant de tre som skal ta over selskapet til høsten.

Døssland og Mekki er imidlertid ikke ferdige med promotering og distribusjon – de går til høsten sammen for å starte et eget, selvstendig plateselskap. Det er en tøff bransje preget av mye konkurranse, men året i Noroff Records har forberedt dem godt, tror de.

Kommentarer

kommentarer