– Mange blir veldig topptunge på dette med selvrealisering, sier Sammen-rådgiver Ruth Velsvik. Torsdag arrangerte hun samtalegruppe for å gi studenter bedre søvn.



– Kanskje vi til og med skal løse litt verdensproblemer i dag, sier Ruth Velsvik.

Hun taler til en forsamling bestående av rundt 40 mennesker, plassert på nummererte bord rundt omkring i Teglverket på Kvarteret. De sitter i såkalte «samtalegrupper», og sammen skal de finne løsninger på en rekke søvnrelaterte problemstillinger.

Velsvik selv er rådgiver i Sammen Råd & Karriere, og Studvest møter henne for en prat om søvn og døgnrytme.

– Lett å miste fokus

Arrangementet har fått navnet Alltid på – aldri av, og blir avholdt i forbindelse med Verdensdagen for psykisk helse torsdag 10. oktober. Her kunne man finne både meditasjonskurs, «speedfriending» og flere kurs og foredrag i regi av Velsvik.

ENGASJERT. Sammen-rådgiver Ruth Velsvik sier at for mye fokus på studiene kan gå ut over døgnrytmen til studenter.

Tittelen på helhuset, Alltid på – aldri av, skal gjenspeile arrangørenes fokus for psykisk helse-dagen – å motvirke søvnproblemer og dårlig døgnrytme.

Velsvik mener at det er lett å miste fokus i en hektisk studenthverdag.

– Som student vil man gjøre det bra på studiene, men for mye fokus på det kan gå ut over andre ting, som søvn, mener rådgiveren, og utdyper:

– Søvn er også et viktig grunnlag for å kunne yte jevnt og godt over tid, og for å lagre det man lærer.

For mye selvrealisering?

Sammen-rådgiveren forteller med iver om hva de ønsker å få til med arrangementet.

– Kjenner du Maslows behovspyramide, spør hun.

– Joda, sånn passelig.

– Mange blir veldig topptunge på dette med selvrealisering, så man glemmer de basale behovene. Man glemmer søvn. Man kan til og med glemme å spise.

KOLDTBORD. Med tapasservering og bordinndeling lå alt til rette for problemløsning i Teglverket.

På spørsmål om hvorfor disse behovene neglisjeres tenker Velsvik lenge, og ser rundt på bordene hvor deltakerne snakker sammen.

– Godt spørsmål. Jeg tror vi fort lar oss avlede i prestasjonsjaget. I tillegg kan skjermer gjøre det lettere for oss å prokrastinere. Kanskje det heller ikke er så lett å se sammenhenger mellom for eksempel nedstemthet eller fravær av konsentrasjon, og mangel på søvn, undrer Velsvik.

Ingen forventninger

Både Studentparlamentet ved UiB (SP-UiB) og Velferdstinget Vest (VT) var med på laget for å arrangere Alltid på – aldri av

I etterkant av arrangementet blir resultatene av hva de har funnet ut klare. Blant de mest populære tiltakene for å bedre sin egen søvnrytme er å skaffe seg bedre rutiner og å være utendørs i dagslys. I tillegg foreslår deltakerne å opprette kampanjer omhandlende alt fra mindfullness-kurs til tiltak for å sette innleveringsfrister på oppgaver og eksamener tidligere enn 23:59.

Velsvik har på sin side et grunnleggende råd til studenter som sover for lite:

– Jeg tenker at det er så mange ting vi lar ta tid, og så kan man lett glemme å tenke at man også skal ha det bra.

Kommentarer

kommentarer