Organisasjonens leder mener fordelene sto utenfor sponsoravtalen med selskapet, og kaller det en «privat forespørsel» fra deres side.



Ledelsen i BI Studentsamfunn Bergen (BIS Bergen) undertegnet en såkalt utelivsavtale med selskapet Rekom den 2. oktober, som ble presentert på organisasjonens generalforsamling dagen etter.

Avtalen skal gi fordeler for BI-studenter, i bytte mot at utestedene blir benyttet ved arrangementer arrangert av BIS.

Senere ble det bekreftet av ledelsen at de hadde mottatt egne fordelskort i etterkant av at avtalen ble signert. Disse kortene gir fordeler på alle Rekoms utesteder, som i Bergen gjelder Heidi’s Bier Bar og LouLou’s.

– Jeg synes det betyr lite om de fikk kortene i forkant eller etterkant av avtalen – det er fortsatt ugreit, sier BI-student Jannicke Elisabet K. Bekkelund til Studvest. 

Hun studerer bachelor i Retail Management ved BI, og har tidligere vært HR-ansvarlig i BIS. I dag er hun ikke medlem av organisasjonen, etter eget valg. 

– Fordelskortene gjenspeiler mye av grunnen til at jeg er utmeldt fra BIS. Det virker som at alle andre betaler for at en vennegjeng skal få kose seg. Det er rett og slett ekskluderende, mener Bekkelund.

– En liten gulrot

– Fordelskortene er ikke en del av utelivsavtalen. Det er en privat forespørsel på ledelsens initiativ, som kom etter avtalen var signert, forklarer Emma Dysvik, leder i BIS Bergen. 

Dysvik bestrider Bekkelunds påstander, og sier at fusjonen med de andre BI-samfunnene er en av årsakene til at kortene ble mottatt.

– Da får vi eksempelvis sett utestedene i de andre byene, om vi eventuelt skal gå inn i en nasjonal avtale. Vi kan heller ikke legge skjul på at det er en fin ting å ha. Vi jobber beinhardt, og det er en liten gulrot som vi ønsket å få, sier BIS Bergen-lederen. 

Dysvik ønsker ikke å bli avbildet i saken.

Slik skjedde det:

2. oktober: En ny utelivsavtale blir signert mellom BIS og utelivsselskapet Rekom, som i Bergen driver Heidi’s Bier Bar og LouLou’s.

3. oktober: Generalforsamling i BIS. Utelivsavtalen blir presentert, men ledelsen har ikke sagt noe om fordelskort.

11. oktober: BIS-ledelsen får fordelskort hos Rekom, ifølge Dysvik.

14. oktober: Den hemmelige Facebook-gruppen «Engasjerte i BIS Bergen 19/20» blir opprettet. Gruppen består av medlemmer i undergrupper, interessegrupper, utvalg eller idrettslag i BIS.

16. oktober: I denne gruppen blir det publisert en redegjørelse som blant annet bekrefter at ledelsen har mottatt fordelskort.

20. oktober: Den samme redegjørelsen blir publisert offentlig på organisasjonens nettsider.

Legger seg flate

I et av styringsdokumentene BIS Bergen retter seg etter, kalt Code of Conduct, heter det at «ingen medlemmer skal prioriteres eller motta fordeler andre ikke mottar. (…)». 

– Vil du si at dere har gått mot dette punktet ved å godta kortene?

– Til en viss grad. Fordelskortene er som nevnt ikke en del av utelivsavtalen. Hadde det stått skriftlig hadde det vært et klart brudd. Vi har bedt om kortene, egentlig som privatpersoner.

– Men det er vel i kraft av å være i BIS-ledelsen?

– Ja. Vi legger oss flate på det – vi kan ikke gjøre noe annet. Men dette er noe som skjer hele tiden, med mange i bransjen.

Hemmelig Facebook-gruppe

I kjølvannet av at utelivsavtalen ble presentert for organisasjonens generalforsamling 3. oktober, oppsto det stor misnøye, blant annet i BIs kanal på det anonyme nettforumet Jodel.

Studvest mottok i denne perioden også en rekke tips vedrørende utelivsavtalen, som beskrev rykter om at BIS-ledelsen hadde mottatt egne fordelskort.

– UGREIT. BI-student og tidligere BIS-tillitsvalgt Jannicke Elisabet K. Bekkelund mener BIS-ledelsens oppførsel er ekskluderende.  FOTO: www.forbannelsen.no

En redegjørelse som fastslår at slike kort ble mottatt i etterkant av generalforsamlingen ble publisert 16. oktober i en hemmelig Facebook-gruppe for «engasjerte i BIS». 

Man må være med i undergrupper, interessegrupper, utvalg eller idrettslag underlagt organisasjonen for å få tilgang, ifølge BIS-lederen. Gruppen skal ha blitt opprettet for å kunne dele administrativ informasjon.

Inspirert av Oslo

Som en del av begrunnelsen for at BIS Bergen valgte Rekom som partner, ifølge redegjørelsen, var at Studentforeningen ved Handelshøyskolen BI i Oslo (SBIO) allerede hadde en avtale de var fornøyde med. 

President i SBIO, Aleksander Sveen, forteller til Studvest at Oslo-avdelingen har hatt slike fordelskort for styret i en lengre periode.

– Ledelsen i SBIO har også en type fordelskort hos Rekom. Jeg kjenner ikke alle detaljene i de som BIS Bergen har fått, men antar at det ligner mye på de vi har, sier Sveen.

FORDELER. Det er blant annet ved Heidi’s Bier Bar at BIS-ledelsen fikk rabattkort. ARKIVFOTO: Eline Hjellbakk Pettersen.

– Når ble det avtalt at dere skulle få slike fordelskort?

– Dette fikk vi innbakt i avtalen vi inngikk med Rekom i vår. Etter hvert håper vi at enda flere aktive medlemmer skal få slike kort, forklarer han. 

Rekom bekrefter

Daglig leder i REKOM Group Norge, Frederik Mygind, forteller om fordelskortene:

– Vi ønsker å ha styret tilstede på våre uteplasser for å sikre optimal eksekvering og derfor får de denne gulroten. Kortet er et helt vanlig lojalitetskort, som andre styrer og samarbeidspartnere rundt om i Norge har fått før, skriver han i en e-post til Studvest.

– På hvilket tidspunkt i prosessen om utelivsavtale med dere fikk ledelsen tilbud om disse kortene?

– Etter signering av avtalen.

Han sier BIS-ledelsen har fått kortene frivillig og uten betingelser fra Rekoms side.

– Kortene er en påskjønnelse av de mange frivillige timene de legger i å skape et sterkt sosialt samhold på tvers av BI, skriver Mygind.

Langer ut mot Jodel
SIGNERT. Dette er avtalen BIS undertegnet med utelivsselskapet Rekom. FOTO: Skjermdump BIS/Instagram.

BIS Bergen-leder Dysvik forteller at samtlige i ledelsen har slettet appen Jodel. Personlig har hun aldri hatt appen, men forklarer at hun har fått skjermbilder av trådene. 

– Det er mange som har hatt den frem til tirsdag, hvor alle bestemte seg for at «nå er det nok», sier Dysvik, og fortsetter:

– Skal jeg være helt ærlig så tror jeg at mye av grunnen til det er at det har kommet så mye feilinformasjon på blant annet Jodel. Det har blitt en snakkis. 

Hun ønsker heller direkte henvendelser, og sier at redegjørelsen for fordelskortene ble skrevet på bakgrunn av en e-post BIS mottok. 

– Hvorfor kommer dette på Jodel, og ikke direkte til oss? Hvorfor gir de ikke oss beskjed? På våre nettsider er det mulighet for å sende inn anonyme henvendelser direkte til oss. Du trenger ikke oppgi navnet ditt, fastslår Dysvik.

Bekkelund, på sin side, oppfordrer brukere til å avstå fra personangrep på forumet.

– Selv om jeg synes Jodel kan være bra, kan folk spare seg for personangrepene. Det er ingen tjent med, mener hun. 

Skal vurdere om de beholder kortene

BIS-leder Dysvik forteller at ledelsen nå har mottatt flere henvendelser, og at de lytter til disse.

– Angrer du på at avtalen ble inngått?

– Nei, lyder det kontante svaret fra Dysvik, før hun fortsetter:

– Jeg angrer derimot på at det ikke har blitt kommunisert bedre.

Kommentarer

kommentarer