SVEIPER TIL HØYRE. Camilla Ahamath står bak utstillingsdukken Freya sin Tinder-profil. På 29 dager matchet Freya med over 2000 personer. FOTO: ELINE HJELLBAKK PETTERSEN.

Hun matchet med over 2000. Nå håper hun at de vil besøke arbeidsplassen hennes.



– Det har vært overraskende mye respons, sier Camilla Ahamath.

TINDER. Slik så profilen ut før den ble rapportert og utestengt fra dating-tjenesten etter 29 dager. FOTO: Skjermdump.

Hun er kommunikasjonsrådgiver ved Universitetsmuseet i Bergen, og har i forbindelse med en ny utstilling av vikingskatter opprettet en Tinder-profil i håp om å lokke studenter til museet.

– Ingenting å tape

Profilen laget hun til ære for museets utstillingsdukke, som har fått det passende vikingnavnet Freya.

– Vi ser at det ikke nytter å gjøre ting på samme måte som det alltid har blitt gjort, og at det er behov for å tenke nytt og annerledes, sier Ahamath.

Hun forteller at museet lenge har slitt med å få studenter til å besøke utstillingene deres. Løsningen ble dermed å bruke dating-appen Tinder for å nå studentene der de er.

– Jeg kjøpte et abonnement, og tenkte at jeg ikke hadde noe å tape på å prøve det ut i en måned, sier kommunikasjonsrådgiveren.

– Alternativt kunne vi ha brukt Snapchat, men det ville ha tatt lang tid, kanskje et år, å nå ut til like mange.

Det var På Høyden som først omtalte saken.

Mest positiv respons

Ifølge Ahamath har responsen for det meste vært positiv. På de 29 dagene profilen var aktiv matchet hun med over 2000 unge menn og kvinner.

– De fleste synes det bare er morsomt. Kun tre personer har reagert negativt, og kritisert profilen for å være reklame, sier Ahamath.

FLØRT. Slik gitt ofte samtalene med Freya, eller rettere sagt med dem Camilla Ahamath matchet med. FOTO: Skjermdump.

De fleste hun har chattet med via Tinder har forstått at Freya ikke er en ekte person, noe som også kommer tydelig frem i profilens beskrivelse, forteller kommunikasjonsrådgiveren.

– Jeg prøvde å holde samtalen gående en stund, men det stoppet jo litt opp når de spurte hva Freya gjorde utenom å være utstillingsdukke, sier Ahamath og ler.

– Vi må fortsette å tenke utenfor boksen

Ahamath sier hun har forståelse for at studenter ikke prioriterer å gå på museet, men at en del av problemet ligger i at mange ikke vet om de ulike arrangementene som holdes der.

– Det er vår oppgave å ha målrettede arrangementer tilpasset studentene, mener hun.

Et av tiltakene museet har gjort er å invitere to studenter til å bistå med å blant annet arrangere en fest i slutten av september. Dette er ifølge Ahamath fordi studenter er mye bedre til å nå ut til målgruppen.

– Jeg tror ikke nødvendigvis at Tinder-prosjektet vil føre til at veldig mange studenter kommer til å dukke opp på utstilling, men jeg håper at flere studenter nå blir minnet på at museet er her for dem og at alle våre arrangment er gratis for studenter.

Kvinnen bak Tinder-profilen er fornøyd med hvordan prosjektet har gått så langt, særlig med tanke på hvor mange hun har klart å nå med den ukonvensjonelle metoden. Likevel tviler hun på om museet kommer til å bruke Tinder igjen i fremtiden.

– Nå må vi fortsette å være kreativ og tenke utenfor boksen og finne nye måter å tiltrekke oss studenter på, sier Ahamath.

Kommentarer

kommentarer